Hugos Jul

Igår när vi på dagen skulle fara till pappa så fick jag inte upp backluckan, det var 30 minusgrader så...
 
I alla fall. Hugo fick sitta i framsätet. Haha, jag har aldrig sett han stoltare. Det såg ut som att han aldrig gjort annat! Helt stilla satt han med rumpan mitt på sätet. Han kikade ut som bara den. När någon kom på sidan om bilen följde han dem med blicken och huvudet gick som en jädra ugglas, haha så söt var han. Jag kunde inte låta bli att skratta, ett flertal gånger. 

Till att börja med när jag öppnade passagerardörren så hoppade han över och satte sig i förarsätet, "jag kör".
Sen satt han lugnt och fint i framsätet. Det fanns så mycket att titta på! 


Han fick vara julfin i rosett. "Är det här verkligen nödvändigt matte?"

Idag rev vi av ett ordentligt lydnadspass. Tror vi höll på i ca 1,5 timme. Först inomhus med lite positioner och fritt följ, samt lite ställande under gång. Vi har inte riktigt fått till det ännu, men det är på väg. Han klarade av en två minuters platsliggning, och vi busade på. Jag tycker att det är viktigt att han tycker att det är kul, annars kan vi lika gärna låta bli. Sen gick vi i alla fall ut och fortsatte med fritt följ, läggande under gång, en miniplatsliggning i snön och inkallning. Han klarade allt galant! Fritt följ gick bättre utomhus än inomhus! Han har jätte bra fart i inkallningen! Läggandet var lite segt, men tillslut låg han där slickad efter backen med huvudet fint mellan framtassarna. Min lilla duktiga skit ♥
 
Idag blev det klart att vår uppfödare håller en kurs med tre tillfällen, ett i januari, ett i februari och ett i mars. Det kommer att vara för de som har valpar från kenneln eller valp från Helenas hanhund Puzzel (Hugos halvmorbror). Det kommer bli jättekul! Heldagar från kl 10.00 - 16.00, och jag gillar verkligen att det är lite utspritt så att man verkligen hinner fara hem och öva och sedan ha något att längta efter! 

Hoppas er jul har varit bra!
1 Elin och Billy:

skriven

Kul att lydnaden går så bra :D När du tränar så länge som 1,5 timme, hur många moment går du igenom då och hur mycket tid spenderar du på varje moment typ?
Jag har insett att vi borde köra lite lägre lydnadspass ibland, men tycker det är svårt för jag är rädd att han ska tröttna.. =)

Svar: Askul med Lydnaden! I alla fall när det går som man vill ;)
Åh, nej herregud. Min lillgrabb klarar av att fokusera i typ en kvart i sträck max. Men när han blir trött och/eller lyckas med något megabra så tar vi ett långt busbreak på ca 5-10 minuter. Dessutom blev det inte överdrivet mycket lydnad utomhus där. Han rastades först och så busade vi och svamlade lite osv, kombinerat med några moment. Vi har inte kommit så långt att vi kör flera moment i sträck heller så :)
Julia Åström

2 Catrine o Twix:

skriven

Härligt att det funkar så bra! Synd att vi bor så långt ifrån varandra annars kunde vi tränat ihop.. :)

Svar: Ja, lydnadsmässigt går det ju riktigt bra! Det är bara det med hundar runt i kring. Vågar inte ha han helt lös heller då han lika gärna mitt i fria följet (nästan i alla fall) kan få för sig att springa till "grannens" hund och fråga om den vill busa... haha :) Ja, synd att ni bor långt bort! Ska ni på tollarspecialen tro?
Julia Åström

3 Erica:

skriven

Finingen, det låter som om allt går på räls för er nu!

Svar: Ja, han är finast! <3
Okej, nja... det är väl inte hela sanningen! Jag ska inte klaga kanske, för han är superduktig på väldigt mycket! Vardagarna går superfint, han biter inte sönder saker, han klarar sig bra ensammen hemma, han är hur lugn och fin som helst inne osv. Men hundmöten är ingen större hit faktiskt... Han blir aldrig arg, snarare tvärtom. Han blir superglad och får höga förväntningar. Hundar är jättekul tycker Hugo! Så det kan lätt bli kortslutning i lillhjärnan och han kan vara helt okontaktbar i några sekunder... Men jag TROR att jag har hittat hur jag ska göra för att han inte ska få frispel :) Men det där är ju ett problem lydnadsmässigt också. För det kommer ju vara hundar på sidan av planen och ibland även på planen samtidigt som Hugo. Då måste han ju kunna vara mer intresserad av det vi håller på med än de andra hundarna... Så nu helt plötsligt känner jag mig lite osäker om vi överhuvudtaget kommer kunna ta oss till start i sommar/höst...
Julia Åström

4 Emilie:

skriven

Fin hemsida och vilken gullig tollarkille du har ;)

Svar: Tack så hemskt mycket! :D
Julia Åström

5 Lisa:

skriven

Fina hugo o Fina Julia! ;) Kul att det går så bra med lydnaden! :D

Svar: Tackar! Ha inte för höga tankar om oss bara ;)
Julia Åström

Kommentera här: