Fredagskul

 
Glöm det där jag tidigare sa om att vi har backat mer än kommit framåt i platsliggningen. Nu är vi tillbaka igen! Kul! :D Har tidigare sagt "plats" för hakan i backen och "ligg" för bara vanligt ligg. Sen slog det mig "gör det något om han lägger sig med hakan i backen på kommandot ligg?" svar: nej. 
 
Sen har det här med att sitta i fotposition och sen lägga sig ner varit jääääätte konstigt för Hugo. "Vadå ligg? Vi ska ju gå fot". Så en blandning mellan att han aldrig lyssnat på själva ordet "ligg" utan bara på handrörelse, med att han vill shejpa mycket överhuvudtaget gjorde att när jag sa "ligg" så trodde han istället att hans rumpa inte var snyggt vid sidan och så fixade han till den och blev tokig för att han inte fick rätt för det, osv :)
 
Kolla så himla fin teknik han har mellan sitt och ligg. Rumpan är jävlart fast där den är! Duktiga lilla plutt. Däremot ska han inte lyfta huvudet när jag går därifrån och inte heller rätta till rumpan under platsen. Men det här var stora steg i rätt riktning. Duktiga lilla vovve. Nu är han däckad. Han blir himla trött av att behöva anstränga sig så hårt för att tänka på rumpan, ligga rakt, lyssna på ord istället för kroppsspråk osv. 
 
Imorgon ska vi fara med några från vår träningsgrupp och testa på bruksspår!
1 Erica:

skriven

Ni är så duktiga!!!

Svar: Tack! Det är kul! :D
Julia Åström

2 Monika och Malte:

skriven

Vad duktiga ni är! Riktigt snygg teknik i växlingarna ligg-sitt! En tanke bara gällande hakan i backen är att det kan vara svårare att träna bort att han lyfter huvudet när du går om du låter honom göra det i den kedjan som du vill ha vid platsliggningen. Risken är att han lär sig att det är en del i kedjan ligg i fotposition - plats- platsliggning. Jag skulle fila mer på det så att hakan i backen sitter riktigt bra innan jag kedjade ihop det för att inte få oönskade beteenden i en färdig kedja. Om han lyfter hakan när du går iväg så skulle jag bryta och börja om för att inte belöna det beteendet, för att fortsätta blir ju en slags belöning. Bara en tanke:) Jag har själv märkt på Malte att iaf han fungerar så om jag kedjar för tidigt:)

Svar: Jo, tack! :) Som jag skrev så ska det ju inte vara så... Och vi har jobbat mycket på sånt här, och det har blivit FEL FEL FEL FEL i några veckors tid nu så ville jag inte ta ifrån att han just i det här filmtillfället att det var lite rätt... Jag kommer att ha höga krav, men nu nöjde jag mig med att det helt plötsligt fungerade!! Sen får inte det där hända 10 gånger, men det råkade hända nu, när jag testade, och han låg kvar... Ville prioritera att han faktiskt fattade själva tanken. Han kom ju på sig själv ganska fort också "oj, hakan i backen" :) Men tack för tipset! Och jag tror lika som du. Om man vill ha det på ett sätt får man (egentligen) inte belöna något annat :)
Julia Åström

3 lisa:

skriven

ser ju skitbra ut!! Vad duktiga ni är! :D Det går säkert jättebra i spåret :)

SV: jaha haha missförstod :P Nej håller med, har bara träffat Kelpies som har sjuuuukt mycket energi, dom blir tillslut för jobbiga... Länge leve tollaren! ;)

Svar: Exakt, exakt, exakt! ;) Sådant är dock farligt när man är på tävlingar och liknande. Tanken slår väl en att "gud vad kul och glad och bra energi den där hunden hade (kelpies eller liknande)" Men då glömmer man vardagen också. Lagomt är bäst - tollaren är bäst :)
Julia Åström

4 Jennie:

skriven

Vad duktiga ni är! Ska bli så spännande att fortsätta följa er träning

Svar: Tack! ;) Ja, det tycker vi med ;)
Julia Åström

5 Catrine o Twix:

skriven

Fint! Vi jobbar med samma sak här, nedläggande från utgångspos. Visst är det kul när det plötsligt bara funkar :)

Svar: Ja, eller hur! Nästan så att man funderar på "hur fan kom det där sig?" Helt plötsligt bara. Nästan så att de har tjuvtränat ;) :)
Julia Åström

6 Elin och Billy:

skriven

Härligt! Ni är ju jätteduktiga =) Kul att testa på spår också!

Svar: Tack! Ja, nu blev det tyvärr ingenting av det :( Men vi ser framemot att testa det så småningom!! :D
Julia Åström

Kommentera här: