Vi avslutar på topp!

Kanske årets sista träning? Vi hann med så himla mycket, en sådan himla bra träning blev det! Eller vad sägs som konskick, rutan, ingång med apport, metallapport, hoppapport, platsliggning och störningsträning? Gött!

Konskicken har vi inte alls kört nå mycket. Jag började ju med tanken att jag skulle lära in "runda föremål", men Hugo är så himla snabb i tanken, så efter att jag klickat några gånger för position vid konen och inte själva rundandet med tempot tillbaka så ville Hugo göra det till ett konskick direkt, utan rundande. Först blev jag lite bekymrad, men sen insåg jag att varför krå¨ngla till det då detta egentligen var det jag ville använda det till? Vi får se hur det artar sig. Än så länge verkar han förstå skillnad på rutan och konskick också! Toppen!
 
Rutan gick toppen. Trots inomhus. Annars tappar (inte bara) Hugo lätt farten inomhus i vår lilla inomhuslokal. Den är toppen att ha, men just fria följ, rutan mm är den på snudd för liten för. 
Apporteringen älskar han ju. Jag tog fram apporterna för att de legat i bilen och blivit kalla. Rätt som det är strosar han dit och erbjuder apportering. När jag säger att vi ska göra annat vill han hellre ha sin apport och springer ärevarv med den. Vad göra? Jag valde att le lite och sedan få honom på andra tankar bara. Metallapporten är inte heller några problem. Apport som apport, tydligen! 
 
Jag har ju tränat endel klass två-apportering men utan avslut, dvs ingång med apporten. Han har tidigare haft svårt för att förstå att man kan gå in i fotposition med apporten. Då droppar han den istället på mina tår och tror att det är dags för ny övning. Men idag trillade poletten ner! Långt ifrån rakt och snyggt, men han förstod. Han hittade även en rolig röresle med huvudet/halsen för att inte slå i mitt ben. Väldigt söt var han. Alla sätt är bra förutom de dåliga! ;)
 
Vi hann även med lite platsliggning. Maltesern Ruff var med idag. Jag nyttjade det genom att gå några varv med honom runt Hugo medan han låg plats. Ruff är inte jätteförtjust i Hugo så han morrade till och med en gång, men Hugo låg där, lugn som en filbunke, sneglade bara lite på mig. Hugo var lös hela träningen, Ruff levde om en gnutta, men Hugo ägnade inte en blick åt honom. Det blir bara mer och mer tydligt att det är tikfrustration han har problem med. Hanar skiter han blanka fan i, och om det blir obehagligt söker han stöd hos mig hellre än att lösa problemet själv. Underbart! 
 
Hopp-apport hann vi även känna på. Jag hade ingen vidare plan, utan ville bara se hur det såg ut. Jag kastade apporten. "Inga problem", sa Hugo. Han hoppade över, tog apporten, men ville sedan gå runt hindret tillbaka. Då delade jag upp det med att ge honom apporten och ställa mig på andra sidan hoppet, dvs som ettans hopp fast med en apport i truten. Det gick kanon, Hugo hoppade och satte sig till och med i fotposition (!). Nästa steg blev att lägga apporten framför Hugo i ettans hopp. Även det gick bra. Till slut lyckades vi göra hela treans hopp-apport fast utan ingång. Yey! Detta kommer nog inte alls vara särskillt svårt att få till. Underbart, även det ;)
 
Vilken bra träning va?! Bra planerad, bra känsla, bra attityd, och superduperbra resultat! Han lyckades ju lära sig massor av nya saker idag, duktiga popcornet! 
 
 
 
1 Erica:

skriven

Wow ett sådant pass och så duktiga ni är! Herregud sådana framsteg ni har gjort detta året och så långt ni har kommit tillsammans

Svar: Tack, det kändes superbra faktiskt! ÅH vad glad jag blir att höra det. Ibland är det svårt att se det själv, man är expert på att endast blicka framåt. Men när man tänker efter så ser man. Man ska helt klart tänka efter oftare ;) Tack så mycket!!! Och detsamma till er! <3
Julia Åström

2 Andrea:

skriven

älskar dina rosa koner :D

Svar: Hehe tack så mycket! De är nice! ;)
Julia Åström

3 Sofia och Bonzo:

skriven

Alltså, skuttet! haha sötaste Hugo<3

Svar: Ja, lilleskutten! <3
Julia Åström

Kommentera här: