Motivation

I onsdags lämnade jag träning med ett leende som var spridd i hela kroppen, hela vägen ner i tårna, och jätte motiverad var jag! Då hade jag i samspråk med Eva den träningen bestämt mig för att bara köra motivationsövningar, inget detaljpet, i princip ingenting annat än att bara göra det hela superduperkul. 

Vi hade redan på måndagen pratat om detta, men bestämde oss för att börja på onsdagen. Therese kom också och tränade med oss den dagen så hon hade också bra förslag på övningar. Vi blandade helt enkelt ihop några övningar så att vi trodde att det skulle passa det som motiverar just Hugo, och här nedan är resultatet.

Min tanke är att höja hans motivation, som så tjusigt hänger ihop med både fokus, attityd och "tramp". På så vis kommer han inte kunna (helt oförberett) från att vara jätte med till att vara jätte off med hjärnan (och hela kroppen) någon helt annanstans. Då kan jag även börja ställa högre krav. 

Tanken är även att använda sig av denna övning som en belöning, då jag har byggt den i hans ögon. Sen även lägga in "shäfer-dunkar" i sidan på honom under övningen, som jag sedan kan ta med mig mellan momenten på tävling, och som ger honom en hint om att "belöning kommer strax". 

Vad tror ni? Tips mottages tacksamt!!! 

Och idag kom resultatet som jag har gruvat mig för i ett års tid! Och så fint det var!!!
HD: A
ED: UA

och jag kan inte vara lyckligare! ♥♥♥
1 Elin och Billy:

skriven

Härligt med A-resultat! Stort grattis :D

Jag har kört nått liknande för att höja Billys motivation i fria följet. Har blivit sjuuuukt mycket bättre, men jag tror också att det är viktigt att variera och inte göra den förberedande leken varje gång. Så att inte den upptaggade leken blir en vana och ett måste. Kan bli jobbigt på tävling =)

Svar: Tack så mycket! märker framför allt nu efteråt hur mycket det har tyngt mig och gett mig obehag. Men nu är det ju inget att fundera på längre ;)
Vad kul, jag ser ju det på dina filmer! :D Ja, fast min tanke är ju lite tvärtom, att ha den som belöning även efter tävling. Om den fungerar bra så vill jag inte bryta ett vinnande koncept liksom. Men du har helt rätt i att han aldrig ska få lessna på den, men det tror jag handlar mer om hur man väljer att använda sig av den. Man måste ju jämnt avsluta när det är som roligast :) Sen om jag tänkt använda den som belöning är det ju bra om han förväntar sig den och sedan även får den. Annars blir det ju som lurendrejeri och han kan börja tycka att det inte lönar sig :) men givetvis kan man ha fler än en sådan lek och variera sig lite, men så länge denna leken fungerar ser jag ingen vits i att byta :)
Julia Åström

2 lisa:

skriven

Snyggt jobbat med motivations-biten! :) Tror dock Elin har en poäng, man kommer nog behöva variera sig lite så att hunden inte tröttnat ;)

O än en gång STORT JÄTTEGRATTIS till röntgen resultatet! :D Fan va skönt ! :D

Svar: Jätte skönt med bra röntgenresultat! Tror att jag typ "omedvetet" gått och tänkt på det där rätt länge, haha ;) :)
Tack, jag tror och hoppas att det kan bli riktigt bra för min lilla virrpanna :) Ja, fast jag anser att det har mycket att göra med hur man väljer att använda övningen. Jag tänker aldrig köra så länge att han hinner lessna, i princip ska vi avsluta då han är som mest het, och därför tror jag att det är bra med just samma övning, för att han ska bygga om en förväntan och veta vad som kommer som belöning = SUPERDUPERMEGAKUL! ;) Sen har jag ju tänkt använda den som belöning även i tävlingssammanhang :)
Julia Åström

Kommentera här: