Svartsjukans offer

Nu har det slagit mig varför Hugo är en mupp i koppel. Han är vaktig som fasen, på mig. Jag är ju trots allt det bästa han har ;) skämt å sido. Men jag vet ju att han älskar hundar egentligen, men det har liksom inte gått att förstå varför han blir uppspelt och ibland arg vid hundmöten och liknande. 

Mer tydligt blev det i helgen då jag, pappa och Hugo for iväg till en stuga där det var en annan liten hund. Klantigt nog tog jag in hunden i bilen i mitt knä och det såg ju Hugo (som satt i bakluckan) och han skrek rakt ut. Efter det var han inte värst glad i hunden, som för övrigt är en liten Malteser. Jag fick säga åt honom så att jag typ blev svettig, för han hade i princip panik över att den där hunden hade suttit i mitt knä. Han fick åka in i bilen igen och när jag sedan tog ut honom hade jag bestämt mig för att byta plan. Maltesern var inomhus och jag hade satt upp ett kompostgaller. När jag tog in Hugo visste jag att han skulle gå och spänna sig vid gallret. Direkt tog jag tag i honom och tvingade honom att antingen försvinna därifrån (läs: från jordens yta) eller acceptera att Maltsern kommer att var där, MEN du (läs: Hugo) behöver inte bry dig eller gå dit. Låt det bara vara...

Det köpte Hugo och han insåg att det inte var något problem att lillskiten var där. Jag tvingade ju dem inte att tycka om varandra, bara att acceptera varandra. Dagen efter försökte Hugo till och med med några lekinviter till sin nya lilla kompis. Och jag är mer än nöjd. Jag lyckades. 


Hugo gav mig förra helgen vid en träning ett stort fett "fuck you". Jag testade ha honom helt lös och han fick för sig att gå och nosa i en uppenbart väldigt god doftfläck. När jag sedan blev arg tyckte Hugo att det var kul. Ni märker mitt problem?
 
Så planerna har lagts om och jag prioriterar mycket motivationsträning och fokusträning (det jag skulle lagt större vikt vid från första början). Jag och träningen måste helt enkelt bli roligare, då kommer han välja det före doftfläckar, sen måste han även få tydligare kriterier om vad det är som gäller. Från och med nu är det nolltollerans, även om det typ är det tråkigaste jag varit med om. Mycket in och ut ur bilen med andra ord. Men det är behövligt. 
 
Idag hade vi ett genombrott! Han var så himla fin på träningen! Vi testade rutan 15 gånger, en gång fungerade. Men det gjorde ingenting för han var med mig hela tiden. De långa transportsträckorna till och från planen, och hela tiden ville han jobba. Med andra ord, han försökte göra "rutan" som ett psyk, ja jävlar vad han försökte. Till slut gnällde han av frustration för att han inte fattade vad jag ville. Vi hade någon dispyt i början av träningen huruvida Jaanas goda löpkissdoft var tillåten att gå och lukta på eller inte, men sen var det som att han förstod vad det var som gällde och han var med på noterna. Vi fick egentligen inte så mycket uträttat, men jag tror att vi kom långt i fokus- och kriterie-väg. Han lyssnar bara bättre och bättre på mina nej:anden (det har vi också haft dispyter om) och det hela känns helt enkelt bättre. Och vad är viktigare, om inte känslan?

Imorgon väntar höft- och armbågsröntgen, samt även vaccination. Nervöst. 

 
 
 
1 Elin och Billy:

skriven

Usch Billy är också vaktig på mig. Så himla jobbigt :/ Vet inte riktigt hur man ska träna bort det heller, men bra att Hugo köpte det till slut i alla fall!

Lycka till på röntgen i morgon =)

Svar: Jag tror att man måste "visa vägen" bestämt och tydligt, visa att det inte behövs osv :)
Julia Åström

2 Erica:

skriven

Scott är så himla mammig, kan det vara något med pojkarna? ;)

Svar: Ja... Kanske det... En utmaning får man i alla fall, och de vill man ju inte tacka nej till ;)
Julia Åström

3 lisa:

skriven

Vet hur det känns! Z är jäääätteavis av sig. Kommer bli lite jobbigt i framtiden när jag skaffar nästa hund..:/ Lite orolig över hur han kommer reagera.

SV: åh tack va snäll du är!!
Kan ju säga redan nu att du kan ha med det tänket i detta inlägg. Man måste inte alltid ha "uträttat" något stort, kommit jäättelångt eller att hela passet har gått perfekt. Det räcker om du fått Hugo att förstå EN grej som ni jobbat med, eller att ni alls kommit ett steg närmare, vare sig det gäller momentet i sig eller om det är den där rätta känslan.

En liten tanke också, när du skrev att Hugo tyckte det var "kul" att du blev arg. Jag tror det beror mycket på att tollarna är väldigt signalkänsliga, och när vi blir arga så betyder det i hundvärlden att vi vill skapa avstånd. Z brukar göra så mot mig att han dansar runt, springer iväg o verkar allmänt flamsig. Men jag har lärt mig känna av honom o vet att han egentligen bara tycker jag är otäck o jobbig, för jag är så dubbel. Han hör att jag ropar, men samtidigt säger jag åt honom att INTE komma för att jag är arg.. Tåls att tänka på ;) Självklart ska man inte mesa o aldrig bli arg, men tror det är bättre att tyst stolpa fram o när man är inom nåbar radie säga åt på skarpen. Annars blir det lätt en "du-är-arg-så-försök-ta-mig-om-du-kan" cirkel..

Svar: Jag tror att man kommer långt på att bara visa vägen och bestämt och tydligt meddela att det inte är okej. De måååste inte tycka om varandra, men fan acceptera varandra :)
Helt klart värt att fundera på. Dock är Hugo väldigt "hård". Han tar inte alls åt sig speciellt mycket av varken bu eller bä, vilket då är bra i "läskiga situationer" och liknande, men mindre bra i dessa ;) Men du har rätt, oavsett hur han är så är det ju inte kul att komma tillbaka till en arg matte :)
Julia Åström

Kommentera här: