You're gonna miss me when I'm gone

Imorgon åker jag till Turkiet, och jag har resfeber! Jag ska vara utan Hugo i en hel vecka. Det har aldrig hänt eller ens kommit på tanke förut... Känns inte riktigt ok, Turkiet känns ju mer än ok, men just Hugo... ne, gillas inte. Jag fick panik och blev tvungen att säga till mamma: "om jag dör i en flygkrasch så överlåter jag Hugo till er, och ni måste ta hand om honom asbra. Sen måste ni fixa så att han får den aktiveringen han behöver, om inte ni klarar det så får ni fixa det av någon annan! Okej?!". Jag trodde att mamma skulle skratta, men hon svarade: "vad rörd jag blir" och jag trodde att hon drev, men icket, "Hugo är ju det finaste du har, och du ger mig ansvaret" - japp, hon har helt klart en poäng!
 

Idag var vi på utställning här i stan! Eller ja, på brukshundsklubben som ligger längst bort åt fanders. Man hinner tro att man har kört fel säkert 5 gånger innan man är framme. Tanken var också att jag skulle fara till Skellefteå imorgon på utställningen där och träffa Hugos syskon och umgås med dem, men jag fick inse att det blir för stressigt med tanke på Turkiet där på kvällen...

Utställningen var i alla fall trevlig! Faster och Mira fick Excellent och Cari och hennes vovvar fick massa fina priser. Bodie (aussien) på bild tror jag fick cert, för att Sonic som blev bästa hane redan var champion eller något sådant. Jätte fina vovvar!

Sen fick jag och Hugo träna oss mycket i att hålla kontakten och fokus på rätt saker bland så många hundar. För jag har verkligen märkt det på senare tid... det är kanske mest jag som måste träna mig. När jag sätter tydliga kriterier att det i princip är noll tollerans mot att vara stirrig eller "överdrivet intresserad" så går det ju som en dans. Sa åt Hugo på skarpen två gånger, och en gång fick jag en fullträff då han precis tittade ditåt lite snabbt, jag tog tag i hans nos för att få ögonkontakt, "strunta i det där" och han ba "jaja". Det syntes jätte tydligt att han köpte det och ba, "tack matte, nu visade du jätte bra vad jag ska göra." Eller något. Träning ger färdighet!

Nu är jag i alla fall jätte utställningssugen! Domaren idag var suverän, verkligen! Han hade jag velat ställa för. Han var snäll och förklarade mycket och bra! Vet inte om det är jag som har fått dålig erfarenhet av utställningsdomare eller om han var "one of a kind" och verkligen bara superduber bra... Ne, nu längtar jag jätte mycket till specialen! Juste, jag följde med till Luleå förra helgen för att se ett MH. Mycket intressant måste jag säga. Ingen hunds reaktion är den andres lik. Det ska bli spännande att göra BPH i sommar, och sen nästa vår/sommar kanske även MH. För visst måste man ha MH för att få tävla bruks? Eller duger BPH till det?
1 Elin och Billy:

skriven

Ha det så bra i Turkiet! Hugo kommer bli så glad när du kommer hem igen :D

Vad jag vet måste man ha MH för bruks, tror inte BHP räcker, men är inte helt säker =)

Svar: Tack, det var riktigt bra! :D Hugo blev glad och lite tjurig/sur, men det sura gick över ;) Från och med i juli i år räcker det med BPH :)
Julia Åström

Kommentera här: