Man kan inte bara ha en hund

Det handlar inte om att Hugo inte räcker, utan det bara är så. Två st är det perfekta! De får varsin kompis. Jag får två st att träna. Två st som förhoppningsvis kompletterar varandra och är fina och roliga på sina egna lilla vis. Jag får tänka olika i träning och kanske även vardag. Vad funkar för Hugo? Vad funkar för Loui? Så vill jag att han ska heta. 
 
Nu är det så att detta inte är aktuellt än på ett tag. Jag vill känna mig mer färdig med Hugo. I dagsläget har vi många grunder kvar att lägga, så väl i vardag som i träning, så jag vill hinna komma en bit innan det är dags för samma visa igen. Det känns helt enkelt orättvist mot mig själv, men även mot hundarna att ha två hundar som står på samma ruta. Helst av allt vill jag ha hunnit en bit på tävlingsbanorna med Hugo också.
 
Vad blir det för valp då? Ja, vad blir det för ras, är kanske den första frågan... Jag är sjukt sugen på kelpie. That's it. Jag är jätte sugen på en valp mellan Busligans Inka och Vickulas Batman. Jag har till och med pratat med uppfödaren. Dock bara ställt frågor och visat mitt intresse, typ "jag vill inte ha valp än på ett tag, men jag är i alla fall intresserad". Jag kan även tänka mig en valp från Tullarbackens! Fina kelpies och avelstankar där med! 
 
Till min stora glädje skrev Christina idag på hennes blogg att Inka/Batman ska hon spara till Inkas andra kull! Jippi! Först trodde jag att hon skulle ta valpar på henne med Batman redan nästa år, det hade inte varit aktuellt för mig. Men nu känns en kull 2 på Inka extremt intressant för mig!
 
MEN.... Jag kan även tänka mig en Hugosson. Ne, det är ingen ras, det är ett efternamn som kan delas upp, Hugos son ;)
 
Jag tycker att Hugo har väldigt väldigt mycket fint! Orädd, nyfiken, skottfast, föremålstokig, förhoppningsvis utställningssnygg när han musklat på sig lite. Jag ser även, och vill tro, att han har potential inom jakten, och jag vet att han har fin motor i lydnad och spår. Han är helt enkelt fin. De "problem" vi har idag med att han är engagerad i andra hundar är helt och hållet en uppfostringsfråga, anser jag.
 
Att använda honom i avel är ju dock inte aktuellt än på ett tag. Om någon tikägare hade frågat idag hade jag snarare blivit fundersam. Vad grundar hon de tankarna på??? Men om Hugo lyckas visa framfötterna här och där kanske någon tikägare vill ha honom? Jag tackar ju dock inte ja till vad som helst, det ska ni ha klart för er ;) Dessutom ska jag rådfråga min (Hugos) uppfödare om vad hon tycker om Hugo i avel. Den dagen det blir aktuellt. Än är det ju inte aktuellt, så dumt att spekulera i egentligen. 
 
Men då var det detta "om". Om Hugo blir aktuell för avel vill jag ta en Hugo-son, och skjuta upp kelpie-tankarna till senare. Om inte, vill jag ta en kelpie. Så, nu har vi benat ut lite funderingar och tankar. Än är det länge kvar till tankarna blir verklighet, men jag gillar att fundera ;)
 
1 Elin o Olle:

skriven

Har oxå mejlat uppfödare o visat intresse, men tänker lite som du, ja vill bli "klar" med olle i vardagen o träning, o gärna börjat tävla o allt flyter på, då känner ja att nästa vovve kan komma in utan problem :)

Svar: Ja, det är nog smartast för alla inblandade! :D ;)
Julia Åström

2 Erica:

skriven

Hihi jag tänker som du kring avel, kanske en dag med Scott men inte hur som eller med vem som och det är mycket om... men ibland är det roligt att leka med tanken ;)Hugo är underbar, dom "problem" ni har tror jag inte är en uppfostringsfråga alls för du är skitduktig och han en unghund och säg den unghund som är helt färdig? Det ska finnas mycket i dom i den åldern innan dom sansar sig ju!

Svar: Det är hemskt roligt att leka med tanken, tydligen, hahaha ;) Om du säger det så... nej men. Okej. Det är mycket hormoner just nu, men jag VET ändå saker jag hade kunnat göra annorlunda, men det får nästa hund "sota för" istället ;) :)
Julia Åström

3 Elin och Billy:

skriven

Tänker samma sak, bättre att kunna fokusera ordentligt på hunden man har innan man tar in en ny odåga i flocken =) Jag har satt upp olika mål för både mig och Billy innan tankarna på en till hund är aktuell över huvud taget =) Ganska skönt att ha faktiskt, så kan man liksom lite bocka av =)

Svar: Ja! Det känns ju liksom som halva grejen - att man vill ha en till hund och "börja om" då man har kommit en bit. Varför stå på samma ställe med två st? både vardags- och tävlings-/träningsmässigt :) Mycket klokt ;)
Julia Åström

4 Madelen:

skriven

Tack för kommentaren i min blogg. Älskar Stings vänstersvängar, de ser coola ut (om jag får säga det själv ;) ). Kelpie är ett bra val ;). Inka är dessutom en underbar tik, har träffat henne flera gånger och hon är verkligen jättehärlig. Har dessutom en duktig förare så hon kommer att gå långt!

Svar: Du får säga så! ;) Svarade i din blogg också :)
Julia Åström

5 Malin:

skriven

Åh en kelpie? :D Det visste jag inte! Vad roligt! De är verkligen en underbar ras! Och Batman är ju Uniks pappa ;)

Svar: Jaaa, jag vet ju det! :D Svarade i din blogg med mera ;) :)
Julia Åström

6 Matilda & Wilma:

skriven

Så fin han är, lilla Hugo! :D

Sv: Jaa, det är ju så roligt! Inte alltid lätt, men vi tränar på och ser vart vi hamnar ;)

Svar: Tack, jag håller med! ;) Men äsch, hur kul vore det om det inte vore lite sport i det? det är ju det som är poängen ;) Heja er!
Julia Åström

Kommentera här: