Debut i brukset och FÖRSTA PRIS I LYDNADSKLASS 1! Luleå BK, 26-27/7 2014

DÄR SATT DEN! Vårt första första pris, på vår andra ordentliga tävling (den i Vännäs förra året gills inte eftersom att jag såg det som träning och visste att vi inte skulle köra platsen :P). Grymt nöjd! Det var ju dessutom 27 grader i skuggan och typ 50 grader i solen, och tyvärr fanns det inte en enda liten skuggplats på planen.

Det var vår hemmaklubb, sedan 3 veckor tillbaka då jag valde att byta, som arrangerade tre dagars tävlingar, både i lydnad och bruks! Riktigt bra arrangerat! Så trevliga medlemmar, funktionärer och domare! Riktigt riktigt kul!

Nå väl. Det började med att Magdalena och Trixie, våra trognaste träningskamrater, tävlade på fredagen. Så jag och Hugo körde plattan i mattan från jobbet som jag slutade 18.30 till Luleå. Vi missade platsliggningen, men den hade gått superbra, och sedan när det var deras tur drämde dem till med inte ett nollat moment och 184,5 poäng på deras tredje tävling! Så himla underbart!

Efter det for vi och sov i min fasters stuga som ligger mycket närmare klubben. Uppstigning 05.30 på lördagen för samling kl 07.00 på klubben! Väl efter samling dröjde det till 08.00 innan vi begav oss ut till skogen, och som startnummer 8 så fick vi inte gå spåret förrän 10.15, dvs ca 2,5 timmar efter att spåret las... I stekhet värme! Men så fint han tog spåret! Lugnt och metodiskt och alla pinnar in! Fina markeringar, underbart "påsläpp" och bra fortsatt jobb efter pinnarna! Bästa spårnäsan!!! 10-10 i betyg och lovord från domarna (som visste hur länge spåret hade legat ju).
 
Efter det var det dags för lydnaden vid 13.00, och nu var det skållhett ute! Hugos tunga var lång och han var inte riktigt med i matchen.

Platsen blev tyvärr lidande... Hugo låg i mitten, mitt mellan en söt kelpietik och en svart hane (vet ej ras). Hugo tyckte hanen var obehaglig. Som tur är är han inte en muckare bland hanar, utan blir bara låg och besvärad. Så när jag ställt upp på avståndet ställer han sig upp med världens mest äcklade min och smyger med en tass i taget. Efter halva avståndet stannar han och kollar på mig som "jag vet att det är fel, men det här var iiiiinge roligt, bara obehagligt". Då får jag försiktigt säga "kom Hugo" och han kommer. Jag klappar om honom och säger "det gör ingenting" och så gjorde vi ingen större grej av det. En ny sida av Hugo visades! Och fastän detta egentligen är ett missöde så är jag grymt nöjd över att han kom till mig och sökte stöd. Det värmer i mattehjärtat. Han störde heller aldrig någon annan hund, så vågar ändå påstå att om det där störde någon annan så är det tyvärr "inte mitt problem". Han smög så sakta att det säkert tog en minut fram till mig och ägnade aldrig någon annan hund en blick. Det är en annan sak när hundarna börjar gå omkring och nosa eller ställer sig upp och kutar till föraren. Då får man ju verkligen hjärtat i halsgropen! Nå nå. Inte önskvärt, men ingenting jag tänker lägga någon större vikt vid.
När det sedan var dags för lydnaden var han låg som fan och värmepåverkad. Så vi hann bara ställa upp på startpunkten för linförigheten så började han lukta och var inte alls med. 10 steg senare så valde jag att bryta och det är jag nöjd över. Detta ville inte jag premiera eller på något sätt förstärka. Vi la inte heller någon större vikt vid detta, utan gick bara av planen och åkte hem till fasters stuga.
 
Sedan på söndagen var det dags för lydnadsettan, den som jag hade satsat på och hoppats på mer än vad jag någonsin kunnat tro om lördagens appellklass. Vi drar starrtnummer 6, yes, en kantplats tänkte jag. Speciellt efter gårdagens platsliggnings-"fiasko". Nemas problems, OM det inte vore för att 20 sekunder innan vi ska in på platsliggningen så börjar den lilla vita grannhunden morra och fräsa till dem runt omkring. Jag säger till Eva (faster): "Nej, vi skiter i detta! Detta tänker jag INTE riskera!". Hon säger: "men ställ upp på linjen i alla fall", och så gjorde vi...

"Koppla lös hundarna och lägg undan kopplet". Precis när jag kopplar lös och vi ska lämna hundarna så sticker den lilla vita grannhunden till dess andra grannhund och börjar mopsa sig. Kalabalik! Hugo märker det dock inte ens...? Han ba, "jag bryr mig inte". Det var ju dock en hanhund, och som sagt, dem tycker han bara är obefintliga och vill inte ha att göra med. Det blir omliggning och Hugo får då flytta till den vita grannhundens plats och får en ny granne. "Koppla lös hundarna och lägg undan kopplet", sagt och gjort, men hundskrället lägger inte ned hakan så jag säger plats 78 gånger ungefär. Tillslut går det inte att säga nå mer, så jag säger "stanna" och lämnar honom. Han ligger sedan fint med tungan ner till marken ungefär och glor på mig, ägnar inte någon annan en blick. För någon annan såg det säkert jätte fint ut, speciellt efter kalabaliken. Men jag är INTE nöjd. Hakan SKA vara i backen. Nå nå. 8,5 poäng och avdrag för extra kommandona!

Och resterande program, med domarkommentarer och mina egna kommentarer:
 
Platsliggning: 8,5 "Många extra kommandon vid lägg"
Tandvisning: 10
Nemas Problemas!
Linförighet: 7 "Tappar position helt, vid sväng, släpar, sitter ej"
7 poäng, tack tack! Jag hade gett oss själv en 5a :P I alla fall den första sträckan, sedan sa jag åt han i en halt och han skärpte till sig. Den sista biten var ändå riktigt fin med tanke på värmen! Gissar att det är för att det var en sådan kort bit, typ 1/4 som var dålig som poängen hölls uppe ändå...
Läggande under gång: 9 "Något segt, extra kommando vid sitt".
Inkallning: 8,5 "Tempo, avslut".
Han började gallopera, men det var så jobbigt? så han fortsatte i trav... jaja, det hade väl kunnat vara sämre.
Ställande under gång: 10
Snyggt! och viktigt! ;)
Apportering: 6,5 "Tvekar, spottar ut"
Den här jävla apporten! Fan så glad att jag slipper den, klass 2-apporteringen är inga problem...!
Hopp över hinder: 8 "Tar i"
Helhet: 8,5
Jag är mycket nöjd över hur han var med mig, transporterna mellan momenten. Det enda jag inte är nöjd över är att han var lite loj, men vad mer kan man önska av en orutinerad hund i 27 graders värme?? Det känns mer än okej! :)
Tot: 168 poäng, 1a pris, 5e placering av 12 startande.

Mycket nöjd! Och med facit i hand så är jag ännu mer nöjd över att jag bröt brukset på lördagen. Där får vi fler chanser, och tanken var aldrig att satsa på något uppflytt, utan mer bara att få testa på och se vart vi ligger. Det var ju dock lite svårt med tanke på värmen, men spåret är jag mycket nöjd med. Likaså hans uppförande hela dagen!

Och nu kan vi kryssa av två av målen för 2014!!!
Första pris Lydnadsklass 1.
Starta Appellklass spår.
1 Elin & Olle:

skriven

grattis :D

Svar: Tack kära ni!!! :D
Julia Åström

2 Julia:

skriven

stort grattis!!! :D

Svar: Tack så mycket! :D
Julia Åström

3 Linda :

skriven

Stort grattis!!

Svar: Tack så hemskt mycket! :D
Julia Åström

Kommentera här: