Vi har tävlat!

Jag höll det hemligt, lurifax som jag är. Mest för att jag inte ville ha pressen "hur gick det?", "hur gick det?" om jag var besviken för att vi inte kört eller vad som då fanns att vara besviken över... Men idag har vi tävlat lydnadsklass 1 i Kalix och jag är så himla nöjd! 
Jag är så nöjd, så nöjd, så nöjd! 132 poäng skrapade vi ihop. Ja, det går att vara nöjd även över de lite lägre prisvalörerna med. För min mallig- och nöjdhet har inget med poängen att göra, så det hade kvittat om vi hade fått 0-pris. Idag var fokuset på att han inte skulle bli uppspelt bland andra hundar utan vara med mig, och det klarade han ju med bravur! Aldrig sett honom så cool, men så hade han ju en rätt cool matte också som har ändrat inställning till det där en del ;)
 
Platsliggningen gick ju så jäkla bra. Vi hade startnummer 5, men 4an kom aldrig, trots att hon var med på uppropet. Lång väntan, ännu värre för dem som redan ställt upp. Sen säger hon att hennes tik löper. Då springer vi dit och bredvid oss hamnar en schäfertik som Hugo tyckte var hemskt söt. Han spanade väldigt mycket på den. Men jag känner min hund, jag visste att det inte var några problem (annars hade jag verkligen inte "chansat"). Han försökte dessutom lägga sig ner 3 (!) gånger innan kommando. Så på mitt "plats"-kommando la han sig ner med hakan i backen, tungt som attan. Nemas problemas. Domaren, publiken och faster Eva som också stod i publiken trodde nog "det här går åt pipan" i och med intresset när vi var uppställda. Men jag är då så nöjd över att jag känner min kille. Jag visste, "detta fixar han". Och så fint han gjorde det. Av dem 5 hundarna vågar jag säga att han låg tryggast. Trots att störningen verkligen fanns ;) Där har jag verkligen lyckats! 
 
Poängen han tappade har jag "förklaringar" för, så därför känns det bra att jag vet att det där är (relativt) enkelt att fixa till i jämfört med fokuset, uppspeltheten kring andra hundar (han är egentligen mest bara glad/intresserad), och störningskänsligheten. Så nu är vi på gång! Dock blir det inte tävling än på ett tag, nu ska vi finslipa på allt vi lärt oss på kursen. Sen ska jag ju till Malmö och hämta ännu mer inspiration. Och sedan tror jag att jag vill börja kika på brukslydnaden. Den som lever får se. Men idag, idag vann vi den största vinsten! ♥
 
Film och egna kommentarer om momenten kommer senare. Linförigheten ser verkligen bättre ut på film än vad poängen förtäljer. 
 
1 Lill-Iren:

skriven

Gratulerer :) :) Det høres ut som vi har ganske like hunder;) Jeg gikk også å smilte i en uke etter at vi endelig fikk til fellesdekken med haken i bakken!

Svar: Ja, det är viktigt att vara nöjd över sådana saker! Speciellt när man fått jobba lite! :D
Julia Åström

2 lisa:

skriven

FY FAN VA NI ÄR BRAAAAAAAAAAAAAAA!!!!
Åh Julia jag blir så grymt glad över att kika in på eran blogg o läsa om era framsteg!! Jag minns så väl våra mailkontakter o du och Hugo är verkligen ett helt galet fint o bra team! Du framförallt är en så duktig tränare, jag blir helt lyrisk! ;) :D

Svar: ÅHHHH vad glad jag blir av dig! TACK så mycket! Värmer jätte mycket att höra!!! Tyvärr målas hundvärlden idag lite upp som att allt är jätte enkelt och man hör ofta om dem som kommer till eliten på bara en säsong osv. All eloge till dem! Men det finns även dem som är lite mer trögstartade, och det är inget konstigt med det, bara att man får kämpa lite mer och såååå roligt det blir sedan när det fungerar och blir bra! :D
Julia Åström

3 Elin och Billy:

skriven

Vad roligt! Stort stort grattis :D Ni är så duktiga!

Svar: TACK! <3
Julia Åström

Kommentera här: