Om vår planering. Tankar kring "stad vs skog", och ny träningsform och träningsgäng!

 
Laddar

Bloopers i ett filmklipp där vi skulle träna bakåtsitt 😂👌 #TheMuppetShow

Visa på Instagram

Bus från ett hemmaträningspass i veckan. 

 
Laddar

Låt oss kalla det "mini-tränings-bus-lek" ✨⭐️

Visa på Instagram

Gårdagens lilla minipass under en stadspromenad längs "vår sjö" med lite gångstråkar längs med och sådär. Jätte bra känsla, speciellt eftersom att han brukar ha svårt att släppa dofternas värld på promenader. Då är han väldigt splittrad, och jag har hittills bara låtit det vara så, och hållt träningar till träningar och promenader till promenader. Men nu börjar ävenna denna knut knytas upp. Kul! Förut var han ju även splittrad och tyckte dofter var jobbiga på träningspass med, och nu var det länge sedan vi hade det problemet. Skam den som ger sig! 
 

Jag har blivit hemskt dålig på att blogga nu för tiden. Men träningen är inte lika strukturerad nu som förut, utan den är i någon slags övergångsfas. Min plan för vintern är att banta ner lydnadsträningen till 1-2 pass i veckan (istället för 4-5 som det varit i sommar). Dels för att jag har mindre tid nu när jag pluggar en svår och krävande utbildning på 100%. Inte alls i närheten av för lite tid, men den tid jag har måste jag prioritera, och eftersom att jag samtidigt vill bygga muskler och börja seriösare fysträning av Hugo (och Disse), så ska vi planera upp det så. 

En preliminär veckoplan ser nu ut såhär:
Jag går alltid lite längre promenader och allt sådant. Så det är inte planerat. Det bara är. 
Detta är lite mer "speciell aktivitet per dag". 
Måndag: Lydnadsträning med träningsgänget
Tisdag: Hundmöten/stadspromenad och hemmaträning
Onsdag: Promenad med viktmachetter eller klövjeväska. Eller WP.
Torsdag: Lydnadsträning med träningsgänget*. Eller hemmaträning. 
Fredag:
Vilodag.
Lördag: Lydnadsträning med Luleå-gänget*. Eller hemmaträning.
Söndag: Skogspromenad, balansträning
*Det ena ersätter det andra. När jag har långa skoldagar torsdag så blir det lydnad lördag istället. 
 
Det kommer inte exakt bli såhär varje vecka. Men det är liksom min plan. Jag gillar att planera :P ;) 
Om jag känner för att köra lite fjärr varje dag hemma, så kommer det förmodligen bli så. Om än det inte är optimalt egentligen, då vilodagar faktiskt också är extremt viktiga. Vissa veckor kanske jag är sjuk, som denna vecka då jag legat i magsjuka och mamma har fått vara med Hugo. Vissa veckor kanske jag är översvämmad med plugg. Men jag vet att det inte kommer gå någon nöd på Hugo. Jag vet att jag inte behöver ha dåligt samvete för dessa veckor. För han har verkligen ett innehållsrikt och meningsfullt liv, och våra vanliga veckor är ju långt ifrån innehållslösa, så vissa sådana veckor kanske man bara mår bra av :) 
Men detta är planen. Och det känns bra. 

Dessutom har jag nu valt att lägga kampanj på stadspromenader istället för skogspromenader. Tråkigt tycker jag, men nödvändigt. Hugo har inte bästa inkallningen, det är ingen hemlighet. Därför bör vi ju träna på det, inte sopa det under mattan. Precis vid mig finns perfekta områden för att gå lös, inte helt utan störning som i en skog, men samtidigt inte "bli-överkörd-av-bil-farligt". Så de lösa långpromenaderna vi går om dagarna, som jag i vanliga fall brukar välja att ta bilen till skogen, ska nu bedrivas ute vid vattnet på gångvägarna. Perfekt också, för att på väg dit så får vi oss alltid något hundmöte, och det behöver vi också lägga kampanj på. Detta har dock blivit så mycket bättre. Det är underbart! Våga vägra gömma sig för problemen!!!
 

Och avslutningsvis om denna planering, så tror jag verkligen att Hugo går bättre om han för en period får träna sparsamt med lydnad. Det kommer nog ge tändvätska till träningslusten! Mattens träningsabstinens måste bara lyckas tyglas ;) 
Goding!!! 
 
Dessutom har jag fått ett nytt träningsgäng i Luleå via klubben. Så underbart gäng det är i Luleå BK. Man känner sig verkligen välkomnad! Det är större chans att jag har hört all info 2-3 gånger, än att jag har missat någonting. Alla är deltagande och välkomna, verkligen! I alla fall så har Luleå en inomhuslokal som det bedrivs cirkelträning i. Jag har blivit inbjuden att träna med ett gäng på ca 15 personer där. Så det ska vi försöka ta oss iväg på i vinter, väldigt nyttigt att träna med nya ekipage också. 
 
Dessutom introducerade Theres oss för WP, dvs weight pulling, på kennelträffen i helgen. Lillräkan lyckades dra runt på 12 kg, innan vi tog bort en kedja så det blev 8 kg i slutet. Det ska vi fortsätta med, så jag ska försöka köpa en WP-sele!
 
Kennelträffen var väldigt trevlig! Vi testade på allt möjligt, och det var så trevligt att träffa gänget igen. Kul att se syskonen och släktingarna träna, och dela tips och tankar med duktiga förare :)
 
 
Avslutar med att säga att jag längtar efter Disse, som nu när jag har armen i mitella bor heltid hos mamma för att underlätta rastningar och sådant med bara en arm. Gosekillen! Jag vill ju ha honom åtminstone deltid liksom :P ;) ... Även om planen är nu att mamma och Tore ska ta över honom. Det vill jag verkligen. Han passar jätte bra ihop med dem, men eftersom att jag är ledig mycket och sådant så kommer han ändå få hänga mycket med oss. Träningar, promenader, sleep overs ;) Planerna för att tävla honom cirkulerar bara mer och mer i min skalle. Vi får se hur det artar sig ;) 
 
 
 
 

Kommentera här: