Grym träning!

Riktigt bra träning idag, och då ur det perspektivet att den var grymt givande för alla deltagarna idag. Det var jag och Hugo, Eva och Mira, Magdalena och Trixie, Amanda och Dimma, och Sussi och Uma. 

Vi började med en platsliggning. Jag vet inte hur länge sedan det var Hugo fick köra det. Jag ställde upp bredvid Dimma (hans absoluta favorittjej, alla kategorier). Kär var han. Jobbigt var det, i hans värld. På "plats" lägger han sig klockrent. Jag får tyvärr tjata lite på att han ska lägga ner huvudet några gånger under de tre minutrarna, men det är inte något jag tror kommer att bli ett långvarigt problem. Nu är det alldeles för länge sedan han körde plats, så därför ville jag idag vara konsekvent och inte släppa på kriterierna. Han köpte det bra och låg, förutom att lyfta på huvudet, tryggt och tungt.

Alla ville tävlingsträna, främst den delen som gäller ingång på planen. Sussi och Uma började, sedan Magdalena och Trixie. Följt av Amanda och Dimma, och Eva och Mira, och sedan ytterligare en runda för Sussi och Uma, och Magdalena och Trixie. Jag blev nöjd med det upplägget just för att det idag kändes väldigt tävlingslikt. Först en platsliggning och sedan fick Hugo vänta rätt länge på sin tur. Bilarna stod uppradade vid vägen, likt en tävlingsplats, och vår utmärkta plan var lite avsides. En ny plats för alla våra hundar. 

Hugo fick dessutom starta sist, vilket för honom innebar att alla söta tikrumpor hade suttit vid startkonen innan honom. En störning som tidigare har varit svår enligt honom. Men inte idag. Nytt ställe märkte han nog inte ens att det var. Poletten börjar verkligen trilla ner på den fronten! 

Hugo var härligt med mig. Tills det var dags för att gå in på planen, då han blev lite låg. Egentligen inte så värst, men lite sådär att han såg ut som att "shit nu kommer det bli ett långt pass innan belöning"-uttråkad. Så jag bröt direkt och la honom utanför planen. Ny chans och jag tänkte om. Jag valde att belöna direkt efter att jag sagt "fot" i utgångsposition. Sedan valde jag att alternera lite när belöningen kom, och Gud så peppad han var! Efter det blev alla ingångar klockrena, så till slut efter 5 lyckade ingångar följt av kort kort fotgående med olika belöningsställen, så valde jag att gå ett minifotgående med två svängar och en halt och belönade sedan enormt.

Andra passet fick han köra budföring. Påväg ifrån Eva, tillsammans med mig, fick han syn på rutan och blev lite låst vid den. Så sedan även på mitt "marsch" så sprang han dit. Gulligt, men onödigt. Korkat av mig att inte förutse det. Men ingen stor affär av det och så testade vi ett "marsch" igen. Och det klockrent! Tre skick med slut hos Eva. Han lekte fint med Eva sedan. Kul att se! Sedan svamlade vi lite, tävlade om bollen, körde konskick och rutan bara för att avsluta sådär roligt som jag vill att han ska känna, så att han att sedan ska vilja sukta efter mer när vi åker därifrån.

En mycket bra träning! Även för träningskompisarna. Stora framsteg. De motgångar som kom idag tyckte jag även att alla lyckades att ta sig igenom och istället för att se som nederlag, göra lärdomar av, för både sig själv som förare men också givetvis för hunden. Klapp på axeln åt oss idag! 


1 Sophie Ljunggren:

skriven

En bra träning som jag är nöjd med är en träning när både jag och hunden har roligt :)

Den enda gången jag inte är nöjd med träningen är när jag har ställt för höga krav på mig själv och min hund, när jag kanske inte är på bra humör och inte har möjlighet att se utvecklande på misstagen. Då går jag hem och gör upp en plan för hur jag ska hantera en sådan situation när den uppkommer nästa gång.

En bra träning behöver inte innebära att allt går 100 % bra, kan det någonsin göra det? Utan det handlar om hur jag hanterar mindre bra genomförda moment och vad jag lär mig av det. Bara lite av mina tankar :)

Svar: Kloka tankar! Jag tänker lite likadant ;)
Julia Åström

Kommentera här: