Angående fotgående-inlärningen, Härja

Igår fick jag frågan om jag kunde berätta mer detaljerat om hur jag faktiskt lärde in fotgåendepositionen. Jag tror att mycket känns igen, då jag har varit in och nosat på förklaringar till hur jag gjorde tidigare. Men jag ska nu försöka vara mer detaljerad

Liten parentes är dock att ingången och positionen egentligen är separata inlärningsmoment och delar i fotgåendet, men jag valde att lära in ingångar först för att sedan när hon där står i rätt position lägga in ett omvänt lockande. Här krävs det alltså god förståelse för omvänt lockande. Jag vill att hon ska titta på min hand och frysa position när jag håller den öppna handen framför henne, och titta på mig (ha kontakt) när handen är bredvid henne. 

 

Här en film från vår ingångsträning. Filmen är faktiskt filmad av Maria Brandel och upplagd på hennes instagram. Star strucked. ;) 

 

The other little Aussie!#dogtraining #dogs #puppytraining #

Ett filmklipp publicerat av Maria Brandel (@dogtraining_sweden) Aug 17, 2015 kl. 10:03 PDT


Detta var i början av vår inlärningsprocess av ingångarna. När jag tyckte att hon förstod konceptet så la jag undan klickern och när hon var i rätt position var jag snabb på att visa omvänt lockande handen, framför henne till att börja med :) 

Vi hade utöver detta börjat känna lite på bakdelskontrollen och hur den skulle gå att få till utan klossmetoden. 
Såhär gjorde vi då: 

 

Härja kör #bakdelskontroll. 13 veckor gammal #aussievalp #lydnadshund #brukshund #HejaHärja

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Aug 5, 2015 kl. 11:56 PDT


Men
eftersom att jag inte tror på att hunden faktiskt förstår vad den gör när den bara följer en godis så ville jag snabbt byta ut "följa godis"-handen till en omvänt lockande-hand! Nästa steg i den processen blev alltså filmen nedan. Observera att hunden då måste förstå omvänt lockande, att "när handen är bredvid så är jag i rätt position och jag ska ha kontakt". :)  


Sedan ville jag jobba bort den gigantiska hjälpen. För jag tror stenhårt på att när ett delmål är uppnått så måste man gå vidare. Att fastna i den här gigantiska hjälpen ovan hade bara stjälpt vår utveckling, för ju längre man behåller en hjälp, desto svårare blir den att jobba bort. Så jag testade ganska direkt (nästa pass) att först ge en omgång med mycket hjälp, sedan direkt efter att ha kastat iväg en godis och då hon gjorde en ny ingång inte böja på mig lika mycket. Detta upprepade jag, i samma pass som en repetition med gigantisk hjälp för att leda henne till rätt tanke, ända tills jag kunde stå helt upprätt och hon bara kunde se min öppna hand underifrån. :) 

 


Mer detaljerat än så går det helt enkelt inte att förklara, då jag inte har gjort på något annat sätt än såhär. 

Jag tror på att träna med mycket känsla, att våga gå vidare så fort man lyckas med ett delmål, att inte fastna i hjälper och att inte vara så jäkla bekymrad - om det går bajs vill jag tänka "jaha hoppsan, hur ska vi gå vidare?" istället för att tänka "fan, det här lyckades inte" .

Omvänt lockade kommer jag använda mig av mycket. Härja är en het dam som jag tror kommer kunna ha nära till frustration om inte undertecknad sköter sig, är tydlig och hjälper henne att göra rätt. Det kommer hela tiden vara en hårfin balans mellan att utmana och att inte göra det för svårt - och jävlar vad kul det känns! Hur som helst så kommer jag använda mig mycket av att lägga in omvänt lockande innan belöningar (med inspiration från Maria Brandel) för att få henne i full koncentrationsnivå innan belöning. På så sätt kommer hon förmodligen hamna mer i rätt känsla och inte fara iväg i belöningstankar alldeles för fort, utan även reflektera över utföranden. 

"Härja är en het dam" säger jag, och på filmerna ovan ser det ju så himla kontrollerat och balanserat ut. Ja, jag är förvånad. Hon har en jäkla förmåga att gå från crazy bananas in i koncentration, som jag även såklart tror att jag har haft lite inverkan på med mina belöningsval och egna sinnesstämning i koncentrationsövningarna. Att lägga på attityd i det här kommer jag göra senare då hon har en god förståelse. Jag är inte orolig...

Jag har valt att börja i den änden för att inte få en alldeles för crazy bananas känsla om fotgåendet som sedan kan leda till ljud och frustration. Bättre att börja med en god förståelse utan minsta lilla tillstymelse till "fort och fel" och sedan efter det lägga på lattjo lajbans är min tanke. :)  

Hoppas att detta gick att förstå! 
Kör hårt! 
1 Rebecca Jöneros:

skriven

Hej!
Måste bara börja med att säga, SÅ häftig hon är!! Riktigt cool valp, er kommer jag absolut att följa! Jag har lite funderingar på att ta en valp från Coworkers nästa kull. Så jag undrar om det är någon mer från Härjas kull som det bloggas om, eller uppdaterat flitigt på Instagram? Skulle vara kul att följa flera av valparna :D

Svar: Hejsan! Kul att du tycker så, och kul att du hör av dig! :D Härja lever verkligen upp till alla förhoppningar, och förhoppningarna var inte direkt låga innan ;) Hmmm... tror inte att det bloggas om någon förutom Cari själv då:
https://coworkersaussies.wordpress.com/

Men sedan finns det ju en facebooksida (en grupp) som du kan gå med i som heter "Coworkers kennel, australian shepherds" där det delges endel :) Jag lägger upp rätt mycket på både instagram och facebook också. På instagram under alias "juastrom" och på facebooksidan "Hundar med stort H" :)
Julia Åström

Kommentera här: