Teach

Många tankar. Inga dåliga, bara finurligt bra. Som till exempel hur jag ska lära in fotposition på Härjisen. Hon är ingen hund som shejping fungerar jätte bra på. 

Det är märkligt och kul, för Hugo är superbra på shejping. Han lär sig allra bäst genom att få tänka själv, och han lär sig även när han får göra fel och belöning uteblir. Det är nästan då poletten trillar ner, när han ser att "detta är fel, jaha, det andra var verkligen rätt". Men Härja är mycket mer intensiv, har mer tryck, fart och är mer explosiv. Hon blir förbannad rent ut sagt när jag inte visar vad hon ska göra. Hon skäller ut mig. Hon ljudar liksom inte för att hon är  het eller är frustrerad på uppgiften, hon är frustrerad på mig. Om deras tankar på ett ungefär skulle definieras så tror jag att det skulle se ut såhär: 

Hugo: "mhmmm, undrar vad hon vill att jag ska göra nu... Hmmm. AHA, jag testar väl att..."
Härja: "MEN FÖRKLARA VAD JAG SKA GÖRA DÅ KORKADE HUMAN BEING"

Ni förstår ;) 

Därför är jag lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta med klossen eller istället försöka köra "visa"-metoden. Vi får se. Hon har i alla fall lärt sig väldigt mycket nytt nu känns det som. Det går verkligen undan när man väl börjar med henne. Sitt (självinlärt egentligen, utan att jag ens tänkt på det), Ligg, stadga med hjälp av omvänt lockande med leksak, tasstarget, nostarget, fokus under baklängesmarsch, massa byteslek, "loss", vänta på "varsågod" är några av sakerna som Härja anammat riktigt bra nu :)

Filmer kommer i veckan. 


1 Anonym:

skriven

Finns ett sätt där du har godis mellan tummen och pekfingret, handen vid höften (tummen och pekfingret mot dig, lillfingret utåt) och sedan snurrar handen så att hunden följer med in.
Kass på att förklara men hoppassa förstår 😉

Svar: Förstår vad du menar,, det är lite så jag har tänkt faktiskt :)
Julia Åström

2 Sophie Ljunggren :

skriven

Så som ovanstående gjorde har jag gjort med texa. Till slut använde hon min hand som en typ av hjälp att liksom sätta nosen på det och sen snurra runt. Så det fick jag träna bort på henne sen men det finns tendens till det beteendet fortfarande. Det kan du ju tänka på :) nät hon kunde ingångarna så började jag med klossen och då förstod hon iaf klossen. Texa kan också bli frustrerad på mig men numera så sitter hon mest och råstirrar på mig om hon inte förstår :) därför funkar inte shejping på henne heller.

Svar: Det är lite så jag har tänkt :) dock måste man vara snabb med att banta ner hjälperna så de inte blir beroende av dem. Tänkt dock försöka skippa klossen helt om jag kör denna metod :)
Julia Åström

Kommentera här: