Känner jag för att träna idag, då tränar jag idag. Känner jag för att träna ligg, då tränar jag ligg. Känner jag för att träna tre pass idag, då tränar vi tre pass idag

Ett bra inlägg Ida har skrivit som jag har lagt under inspo-kategorin på Bloglovin:

"Innan jag fick hem Puck snurrade mina tankar på högvarv. Jag sa till mig själv ”Du får inte få prestationsångest Ida! Ni tar det i ert tempo och det viktiga är att ni får ett fantastiskt förhållande till varandra och att ni har KUL!” Jag var otroligt orolig över hur jag skulle träna Puck. När jag tränade Elton, Kip eller Jim tänkte jag ofta ”…med nästa hund ska jag göra si eller så…”. Därför fick jag massa tankar om hur jag skulle träna in olika saker. Vad skulle jag göra annorlunda med Puck? Tänk om jag får en skällande hund? Eller en reserverad hund? Eller en översocial hund? Eller en hund som inte vill ta godis eller lek? En hund som inte kan vara ensam? Ja, tankarna gick i ett. Men sen bara slog det mig. Skärp dig Ida! Hur mycket du än tänker kan du inte påverka det nu. Du kommer få hem din valp, lära känna din valp och sedan ta det därifrån. Verkar hon vara en hund som skäller – ja då tränar vi på att släcka ut det beteendet. Är hon reserverad? Ja då tar vi det lugnt och undersöker nya miljöer med nya människor på ett lugnt och sansat sätt, i hennes tempo. Hur mycket jag än tänkte så stoppade jag mig själv med att detta är en ny individ. En ny liten varelse att lära känna. När jag väl fick hem Puck såg jag en liten tjej med mycket känslor som måste få ta det i sin takt. Vi hittade varandra snabbt och jag var hennes trygghet. Sedan har alla andra människor fått ta sin lila tid att lära känna och det har jag accepterat! Det var tufft i början, det kan jag erkänna, men nu är det ganska skönt. Med Puck kommer jag få träna i många olika miljöer med många nya människor, hundar och ljud. Hon är den typen av hund som behöver det. Det behövde jag aldrig tänka på med Kip. Kip fick jag istället träna på passivitet. Massor med passivitet. Han var en hund som kunde köra på i 110% hela dagen och han kissade ner alla människor han träffade för han blev så himla glad! Det var heller inte så kul kan jag säga…

Så det är verkligen intressant att lära känna en ny hund och kunna se dess positiva samt mindre positiva sidor och jobba med dessa. Det viktga för mig är att hunden ser mig som dess trygghet, att vi tillsammans kan klara allt och att vi har oerhört kul ihop!

När det gäller lydadsträningen så var jag väldigt nervös över hur jag skulle träna. Tänk om jag träna på för hårt? Tänk om jag lär in sakerna på helt fel vis? När ska jag börja träna in de olika sakerna? Efter många samtal med kloka vänner bestämde jag mig helt för att bara ta det i vår takt. Känner jag för att träna idag, då tränar jag idag. Känner jag för att träna ligg, då tränar jag ligg. Känner jag för att träna tre pass idag, då tränar vi tre pass idag (såklart om Puck också vill! Det är ju en självklarhet :) )

Idag har jag haft Puck i två månader och jag hade nog inte gjort något annorlunda. Möjligtvis att vi skulle varit ute på fler nya ställen, men annars tycker jag att vi har kört på i vår takt. Inte brytt oss om vad andra tycker och tänker, eller att andra har kommit si eller så långt i träningen. Bara varit vi.

Så om det är något jag tänker på med Pucks träning så är det just det här med fart. Jag försöker så mycket som möjligt belöna med mig själv. Inte hetsa så mycket, utan mer tänka att farten kommer så småningom. Jag tränar intemycket fartövningar. Det enda är inkallning men där lägger jag mest fokus vid att sitta kvar. Stadga. Så fort jag visar en leksak i en övning eller om vi kör mycket fart kommer henne eye in. Det vill jag inte. Därför blir det mycket godis och mycket belöning med mig, vilken än så länge verkar funka bra! :)"





Kommentera här: