Lägesrapport

 
Den senaste tiden har vi tävlingstränat ganska mycket. Inte några sådär speciella tillfällen utan bara på vanliga träningar med kommendering och genomtänkt upplägg för att träna på olika delar i tävlandet. Här ovan är ett exempel från i tisdags. Om hon går så på vår debut så är jag mer än nöjd faktiskt!! Jag blev igår påmind av Cari om ABBCCDDE-övningen från Siv-kursen som jag måste ta upp igen. Toppenbra kedjeträning i att få hunden att "tänka kedja" i ju! Så den måste jag köra. Det blir nog att köra den idag faktiskt. :)
 
Känslan i fotgåendet känns bra igen. Positionen desto värre, men man måste väl ta en sak i taget och jag är ändå övertygad om att positionen "löser sig" med tiden så länge man bara går på och belöningsplacerar bra ungefär. Det får lösa sig. Jag siktar inte på någon 10 i fotgåendet. Det känns som att greppa efter halmstrån. Även om det såklart är lättare att nå i de lägre klasserna så känns det inte riktigt relevant och intressant där heller. Jag ser ju bara de lägre klasserna som en väg till de högre klasserna :P ;) Då vill jag bara att det ser trevligt och lättsamt ut. En 8-9 känns i min värld som ett väldigt bra, och realisitiskt, betyg. Då är jag mer än nöjd. Jag hade inte grinat över en 7 heller faktiskt ;) Jag är nog ingen fotgåendefantast... Det är kul när det fungerar liksom. Men inte vägen dit. Det är som med bilar, jag vill bara att det ska fungera och tränar väl det mest för att vi måste. Apportering, rutan, inkallning med ställande och läggande är sådant som jag tycker är 7000 gånger roligare!
 
 
Foto: TopDog Hundskola
 
Igår tränade vi med Cari och Linnéa D och syskonen Trøkk, Eye och Ämper, samt såklart morsan Takida och kusinen Turbo. En kul träning på ca 3 timmar utomhus på Tunavallen i Luleå där det samtidigt var fotbollscup så det passerade 4 lag på vår lilla gräsplätt och värmde upp med fotbollar som flög överallt. Ingen av valparna brydde sig minsta lilla. De är så fräna!!! Jag och Linnea började med lunchbuffé på Exotic. Så mätt att det var svårt att röra sig efteråt. Sedan avslutade vi allihopa med kaffe på ett fik på Storheden och jag blev sedan bjuden på planstek hos mina klasskompisar. En mysig heldag!
 
Idag jobbar jag i 4,5 timme och ska sedan ta en lång rastningsrunda med båda hundarna innan jag och Härja beger oss till Luleå igen för träning med Cari och Linnea A. Jag och Linnea ska nog sedan avsluta kvällen med middag och vin hos henne. Det blir supertrevligt!! Imorgon beger vi (jag, Linnea A, Linnea B, Emelie och Madde) oss i någon spännande bilkonstellation (det är ett mysterium hur vi och hundarna ska rymmas ;)) till Piteå för tävlingsmingel. Äntligen är tävlingssäsongen igång! Så kul!
 
 
Agilitykursen är igång igen efter ett uppehåll förra veckan från min sida då bilen var paj... vilket den förvisso är nu igen, men det är en annan ytterst tråkig och dyr historia som vi inte behöver lägga på minnet mer än att nämna i förbifarten att jag hatar (och älskar) bilar. På träffen i torsdags fick jag lära mig blindbyten, bakombyten och massa spännande skick runt en kon. Lydnadshunden Härja var helt säker på att "konen rundar man minsann på vänster sida, vad svamlar du om?", och matten kändes som en flodhäst i sina handlingsförsök :) :)
 
Shit vad svårt det är med agility!! Det ryktas om konrace sista träffen, så vi måste verkligen öva om vi inte vill skämma ut oss totalt ;) Härja klarade i alla fall alla balansövningar väldigt bra. Hon reflekterar inte ens över att marken rör sig ju. Alla filmer ovan är filmade direkt vi kom till stationen. Snacka om obrydd? Jag är förvisso egentligen inte förvånad. 
 
 
 

Kommentera här: