Läget i laget

Redan 1 augusti, panik! Var springer tiden iväg?
 
I helgen har jag varit funktionär på Luleå BK, mycket trevligt. På fredagen var det söktävlingar, på lördagen lydnad och spår alla klasser samt sökappell, och slutligen på söndag var det lydnad igen. Mina träningskompisar Magda och Eva har storpresterat i sina debuthelger i lydnadsklass 3. Magda och Trixie tog igår förstapris och uppflytt till eliten och Eva och Mira fick 254 poäng trots att de avstår hopp-apporten. Helt sjukt bra. Jag satt där bredvid och hade gåshud och var rörd.
 
 
Det var samtidigt väldigt kul att vara funktionär eftersom att man alltid lär sig nya saker och inspireras till fortsatt träning. Exempelvis i spårskogen har jag fått en tankeställare om hur lång en spårmeter faktiskt är (jag använder inga gps:er eller appar till egen spårträning), samt hur spårmarken kan se ut på tävling. Mycket intressant och mycket inspirerad till fortsatt träning!
 
Jag och Magda sov över i Evas stuga i Mörön, så jag och Magda och hundarna Härja, Trixie och Jazza delade sovrum helt utan bekymmer trots att hundarna egentligen aldrig har umgåtts tidigare. Hugo fick stanna hemma hos mamma då han ändå inte hade uppskattat en sådan situation. Jag saknade honom rejält mycket endast ett dygn senare så det var skönt att återförenas med tokstollen.
Härja har nu löpt i 2 veckor och jag har ingen jävla aning hur länge hon har tänkt löpa. Ni vet, jag har aldrig haft en tik förut ;) Men jag tror att de löper i ca 3 veckor, eller? ;)
 
Hur som helst så har hon gått bra att träna som vanligt. Det var snarare lite precis veckan innan löpet som hon fick för sig lite konstiga grejer i träningen som att bli frustrerad på nedläggande-kommandon, inte ha tid för stadga, och att tugga på apporten. Men ordningen är nu återställd :) Igår fick vi till ett riktigt bra kvällspass efter en kvällspromenad. Jag körde fotgående där hon var het som en kastrull och låg en hel hundlängd för långt fram - men hon var gullig ;) sedan ett snyggt läggande under gång där jag nöjde mig med det momentet där när det gick så bra. Vi körde massor av fjärrdirigering på blandade avstånd 1 till ca 4 meter. Nu kan hon kedja alla 4 skiften och utan att erbjuda dem innan kommando ;)
 
Efter det körde jag lite skall för sökmarkering (där hon ska ligga ner och skälla för att jag har valt att ha det så) på skoj bara för att utmana henne. Efter det körde jag fjärrdirigering och så slutade jag med en platsligging på 50 meter. Jätte kul att se alla dessa 3 moment som innehåller ligg fast med olika utföranden och olika kommandon. Hon blandar inte alls ihop och har helt rätt känsla i de olika. Jag har såklart inte tänkt blanda dessa hej vilt och hur som helst, men ibland kan det vara bra att testa signalkontrollen och förståelsen :)
 
Det avgudar jag med lilla Härja. Hon har mycket fart och är framför allt en galen virvelvind genom livet med mottot "Det har jag aldrig testat förut, så det klarar jag alldeles säkert", men hon springer aldrig ifrån hjärnan och är samtidigt en väldigt tänkande hund. Hon gör inte bara, hon tänker på vad hon gör. Det är en väldigt god egenskap såväl i träning som i vardagen. Visst, det ser häftigt ut när det går i 200 knyck men det spelar faktiskt ingen roll hur fort det går om det bara blir helt fel. Då är det bättre att det går i 150 knyck och blir rätt. Samtidigt i vardagen så är hon inte ett dugg reaktiv och springer inte efter saker eller till saker bara på impuls. Bästa lilla lätsamma kompis.
 
Det är lite så och med sådant vi tränar och håller på nu. Det blir mycket spårande och badande också. Förhoppningsvis kommer vi även igång med sökträningarna igen med sökgruppen snart som har varit lite vilande för alla i gruppen nu när det har varit sådant sommarväder, valpleveranser och jobb och liknande.
 
 
 

Kommentera här: