Inspiration

Just nu är jag inne i en fotgående- och apporteringsinspirationsbubbla!
 
I apporteringen är jag sugen på att ha avlämning framför för att den supertunga tungapporten för lilla Härja inte ska göra att hon bryter nacken. Linnea var och gick kurs för Lisa förra helgen och visade i veckan detta klipp. Hur snyggt?!
 

Aiaiai what to say....started dumbbell training for real after winter break with Skills. Let's just say i am happy i'm not a guy, and now i know what we need to work on. The last clip is of my young female Fais. This was the first time i asked her to bring the dumbbell back to me. I only trained the hold in front and the running out grabbing it. So cool to see her getting it right away even if she slams into me. Not bad of her for beeing first time.

Publicerat av Lise Kirkerud den 17 mars 2016
 
Utöver de supersnygga avsluten så pratade hon mycket om att strunta helt i att ta isär apporteringen för att träna farten separat. Istället tränar hon alltid 80% avslut och då menar hon att farten kommer av sig själv på grund av att hunden har sådan förväntan, självförtroende och förståelse för avsluten att farten bara sitter där per automatik. På samma sätt slipper man tugg, om hunden har full fokus på vad den ska göra.
 
I fotgåendet är jag just nu sjukt inspirerad av ipo-metoden att "stolpa". Jag har på godkännande av Elin fått dela denna film:



Tar mig nu friheten och hoppas att det är okej för suveräna Elin att jag delar själva "metoden":
 
Ända gången Härjas storhet (lillhet) stör mig är i fria följet. :P
Men jag ska helt klart testa detta för en tid. Om jag sedan ångrar mig så gör jag det... men att testa tror jag absolut inte skadar på något sätt då det i grund och botten handlar om en ren belöningsplacering bara. Jag, Hanna och Linnea diskuterade dock denna metod på tävlingen i Boden igår som vi var och kikade på, och vi är eniga om att det är superviktigt att inte fastna i att "mata godis" på samma steg hela tiden för att slippa frustration. Men jag gillar metoden i övrigt :)
 
 

Kommentera här: