Man tilldeles ju tyvärr inte söthetspoäng

 
Jag har klurat angående alla Härjas fartmoment och har bestämt mig för att försöka få bort rävskutten hon gör som man kan se på filmerna ovan efter 2.05 in i filmen (vissa är dock bättre än andra. Den i slow mo är bäst och sämst är film nummer två i ordningen). Hon ser redan med dem sjukt snabbt ut och kommer förmodligen här uppe av våra domare ändå få 10or på det (om man bara ser till farten och struntar i allt annat som kan gå fel ;)). Men jag tänker om ifall jag någon gång vill tävla U-SM, SM eller ranking så är ju farten det som ställer till det allra mest i min mening och ger väldigt mycket neddrag, och då känns det surt om detta skulle ge neddrag fastän jag varit medveten om det och inte gett det ett ärligt försök att fixa till.

I rutan har jag stött på "problemet" att hon springer så som Hugo brukar göra, fast mycket mindre, dvs skuttandes uppåt för att hon förväntar en kastad boll. Inte så konstigt då det är så vi har belönat va? ;) Det blandat med att hon drar lite mycket mot konorna och egentligen är lite splittrad med vad hon ska göra i själva rutan gör att jag har tänkt punktmarkera mitten med att ha en leksak liggandes i mitten och köra på sjukt långa avstånd för att få henne att tänka "jag ska skynda mig till mitten av rutan" utan att se själva leksaken jätte mycket, helst se och lokalisera rutan först. Detta tror jag kommer ge mycket bättre förståelse för vad hon ska göra i rutan, helt enkelt punktmarkera mitten, men det kommer mest troligt även ge bakslag på rävskutten eftersom att hon kommer göra ett mega-rävskutt. Min sista utväg är att lägga till en target, men jag är ju allergisk mot target i rutan så vi får se hur det blir med det :P ;) Det är ju ett alternativ. Vi får börja träna mer på det på sidan av och se om hon skippar rävskutten då eller hur hon gör.
 
 
Jag och Emelie (mest Emelie, tack för det! ;)) kom på idén i måndags om att istället ha en externbelöning bakom rutan, ge belöningssignal mitt i rutan och så for hon ta leksaken bakom. Om man inte vill att den ligger fritt så kan ju någon hålla i den. Detta tog helt klart bort rävskutten, jävlar vad hon kutar "marknära" då, benen bara spinner. Frågan är om hon är så himla medveten om själva rutan i allt detta dock. Alternativet finns ju att varva dessa två olika belöningsplaceringar (mitten av rutan och bakom) och förhoppningsvis med rutin försvinner skutten mer och mer. Hon är ju fortfarande väldigt ung, och har väldigt mycket fart för att egentligen vara osäker på vad hon ska göra. Farten brukar ju inte direkt bli sämre när de blir mer "varma i kläderna" i momenten, så att säga.
 
Angående apporten så tror jag att jag kommer lösa det med många korta avstånd och inte peppa henne så himla mycket på apporten, för jag upplever ju att dessa rävskutt kommer när hon ser apporten/leksaken som ett mål att få den, typ "ATTACK". Om hon ser den mer som ett redskap tänker hon mer på att hon ska tillbaka och få leksak och då är gripandet väldigt fint, samt att farten och stegen ser likadan ut som in (och in är jag ju väldigt nöjd) likt:
 
 

Ytterligare en film från i fredags. Första passet då jag tänkte visa hur vi har testat göra. Analys: "ja, det gick ju bra!"

Publicerat av Hundar med stort H den 10 november 2015

Varit och tränat med kennelmatte i Kalix idag. Igår började vi känna på metallapporteringen och vidareutvecklade idag. Startskallen får vi väl kanske dumpa så småningom, men hon är galen - precis som jag vill ha henne 󾌧󾬒󾓑 #HejaHärja #TheBlackPearl #tävlingslydnad #obedience #metallapportering #lydnadsklass3 #aussie #puppy

Publicerat av Hundar med stort H den 6 november 2015
 Utöver detta tänker jag att jag kanske får gå tillbaka till grundträningen/belöningsträningen med att bara springa/gripa leksaker, för att inte förstöra någonting med apporten som ändå är så pass bra nu. Jag får ha ett snöre på leksaken och dra undan den när jag ser tendens till rävskutt, det borde uppmuntra att springa mer och hoppa mindre tycker ju jag.

Jag vet inte om detta egentligen är att övertänka och att jag strular till det mer än vad jag fixar till. Risken finns ju. Men jag ska ändå ge det ett ärligt försök.
 
Tips och tankar mottages tacksamt!


1 Elin och Billy:

skriven

Åh vad roligt att se, det var ett tag sedan jag kollade bloggar men jag har saknat att läsa er :) Jätteroligt att se er träning!
Skutten är väldigt gulliga, men förstår om du vill ha bort dem :)

Som svar:
Mja alltså jag kommer inte att våga lägga en plats med Billy och andra hundar, och utan platsen klarar man ju sig inte så det är mer eller mindre kört. Men vi får se vad som händer =)

Svar: Hmmm... Vad tråkigt :( du tror inte att det kan gå över "helt plötsligt" bara om han får mogna lite och ägna sig åt annat en stund? Ibland blir det ju så. Förstår annars fullt ut hur tråkiga sådana problem är... :(
Hundar med stort H

Kommentera här: