Träning i Kalix inomhushall 5/2

Igår hade jag, Linnea B, Hanna H och Amanda i vår träningsgrupp hyrt Eukanuba Arena (tror jag den heter). En inomhuslokal i Kalix, 8 mil från Boden. Ulrika hakade också på, samt Stina och Dick som har valpar från Linnea, och så även Stefan som är Linneas pappa och Linneas mamma kikade också förbi. Så vi var ett stort gäng som tränade lydnad och lite grundövningar för IPO och svenskskydd. Mellan 08.00-17.00 hann vi med mycket. Superkul!
 
Jag filmade bara första och andra passet och då såg det ut såhär.
 
I fotgåendet som bara känns traggligt och lite utan plan egentligen, tyckte Hanna och Linnea att jag skulle testa gå lite fortare och det kändes riktigt bra. Så nu ska jag försöka hålla koll på både armar och fötter och tempo. Jisses, hur ska det gå? ;) Jag är inget större fan av fotgåendet ju... men jag tycker i alla fall att vårt fotgående har blivit väldigt mycket bättre, men nu måste vi ta isär och träna främst på helt om och starter som är skitdåliga (Läs: har väldigt stor utvecklingspotential ;) )
 
Krypet känns ju helt amazing, eller helt aussome, som vi med aussies hade sagt. Jag är ruggigt nöjd faktiskt. Nu när vi fick testa på ett bra underlag med bra fäste och sviktpad under så ser det inte lika flaxigt ut, utan väldigt kontrollerat och harmoniskt. Nu ska jag helt enkelt skippa att träna det på halkiga och hårda underlag. Vi hinner förhoppningsvis finslipa i maj när man börjar kunna vara på gräs här. Uppsittet får vi nöta på så länge.
 
Gripandena känns fortsatt bra, så jag vet inte riktigt vad vi tränade på här. Underhöll dem snarare än att utveckla dem kanske? Bakläxa till mig själv, av mig själv när jag ser filmen, på belöningsplaceringen. Ibland är den i vänster hand och i bland är den i höger hand när den ju egentligen ska vara bakom ryggen mellan benen eftersom att vi ha frontingång.
 
I passen som inte filmades tränade vi platsliggning för oss själva i störig miljö, fotgående i störig miljö, mer kryp med svängar mm, inkallning på längre avstånd med fokus på ingångar och frontingångar med metallapport.
 
 
Härja övade även endel på passivitetsträning och hon går verkligen från klarhet till klarhet där. Egentligen känns det inte heller som "övning ger resultat", utan hon har nog bara blivit äldre och bättre på att vila en stund när det inte är hennes tur. Duktig lillis! Hon har även busat med Amandas valp Quta för första gången och åkt bil och hjälpt mig att underhålla människovalpen Alfred som är 8 månader gammal. Det gick superbra, som vanligt med Härjis. Aldrig några bekymmer, aldrig någon anledning att känna att man inte kan lita på henne. Min klippa.
 
Nu i februari har vi träning i Bodens klubbstuga på måndagar. Det blir fortsatt detaljnötning där med starter i fotgåendet, svängar, stegförflyttningar, ingångar, att springa ifrån budföringsmottagaren, låsa blicken till framåtsändadet mm. Nu är det bara en liten period kvar innan vi börjar kunna vara ute på upptinade parkeringar i solljuset. Hoppas tiden går fort, för nu är jag sjukt redo och sugen på utomhusträning...!
 

Kommentera här: