Jaktträning!

Här kommer den utlovade filmen med de senaste veckorna jaktträning. Vi håller för fullt på med att lära in linjetag. Markeringar tycker jag har blivit riktigt bra, bra fart och oftast fina grepp utan tugg. Linjetagen däremot går lite knackigare. Om han får hjälp av targeten förstår han exakt och kutar all världens fart. Utan target blir det klurigare, och då kan jag godkänna sämre fart så länge han har utåttänket och absolut inte ens tänker tanken att vända sig om. Jag tror att farten kommer, även där, med säkerheten. 
 
Vi är inte riktigt eniga om vart han ska titta när jag pekar. Sen när han tittar fel ibland så säger jag ändå "ut". Såklart springer han snett då, och jag undrar varför. Men vi håller på att lära oss varandra. Haha, nyttigt att se filmer! 


Feel free till att komma med kritik, tips och tankar! 
Speciellt du, Jennie! ;)
 
För att förtydliga: Jag låtsas alltså bara lägga godis i "fel skål", så om han springer dit ger det alltså ingen belöning. Rätt eller fel tänk?

Jag använder endast target för att få ett utåtdriv, min tanke är att klicka in att han springer utåt och att sedan kunna jobba bort targeten och ha att han bara springer, i princip utan mål, tills jag ber honom stanna, visslar närsök, dirigerar eller liknande. 


1 Elin och Billy:

skriven

Intressant att se =) tyckte det där med rätt skål lät som en bra idé. Men jag vet iofs inte så mycket om jaktträning :P

Svar: Ja, det känns bra iaf! :D Kul att du tycker att det är kul ;) :)
Julia Åström

Kommentera här: