Long time, no see

Vad gör vi? Nu kör vi?
 
Ja. Jo. Vi gör rätt mycket tycker jag ändå. Jag och Hugo ska tävla dubbeltävlingen i rally i Piteå i helgen, vi har dock tränat alldeles för lite på rallyn, men det får helt enkelt gå som det går och så ser vi det som att vi åker därifrån med några erfarenheter rikare. Disse och jag lär känna varandra mer och mer och är sugna på att starta en lydnadsklass 2a innan vinter(tävlings)vilan. Hugo skulle egentligen starta lydnadsklass 2 i Älvsbyn nästa helg, men för bara en stund sedan fick jag veta att jag har fått axeloperation (som jag väntat på i 3 år) den 4/9, så tävling bara tre dagar senare känns inte aktuellt, tyvärr.
 
Istället är faktiskt planen att lägga lydnaden på hyllan ett tag med Hugo. Hör och häpna!
Jag har kommit till den insikten med att det inte är någon idé att försöka rusa igenom lydnadsklass 2, för i sanningens namn behöver Hugo mycket mer mognad, uthållighet och störningstålighet för att klara av lydnadsklass 3. Så varför försöka ta sig dit för att sedan låta det ta tvärstopp? Nej. Det känns som att vi ska träna vidare för lydnadsklass 2 och även lydnadsklass 3 och sedan försöka använda oss av lydnadsklass 2 för att se om uthålligheten och störningståligheten blivit bättre. Så är planen. Den känns vettig. Sakta, men säkert. Ingen idé att hetsa.
 
 
Istället välkomnar vi år 2015 som ett bruks-år för Hugo! Wiiiiie vad kul! All in på brukset!!!
Dels för att det är roligt.
Dels för att det är en bättre tävlingsform för Hugo i dagsläget, med lite färre hundar, mindre stress i och med att man är där heeela dagen och så för att det är ett bra sätt att bygga just uthålligheten på.
Dels för att Hugo är en förjävla duktig spårhund!
 
Disse ska få köra lydnad. För övrigt, vilken grym lydnadspotential den hunden har!!! Vi ska försöka ta sikte mot att ta oss mot lydnadsklass 3!
 
Sen är det ju eventuellt så att jag skaffar valp i vinter/vår, så då känns lydnadspausen för Hugo bara ännu mer aktuell. Mycket mycket mycket fokus på valpen medan Hugo får mogna till sig helt enkelt och träna på ett litet annat sätt. Känns riktigt bra!
 
Helgen den 5-6/10 som jag först tittat ut som brukstävlingshelg blir nu istället ett kennelläger. Riktigt kul! Det finns fler brukstävlingar! Nu är vi redo för hösten och allt vad det innebär. Vilspårandet ska vi också hinna med! Det går inte heller att skjuta under mattan med att jag börjar en ny utbildning i höst. Eller ja, den har väl redan börjat lite smått. Så om 5 år är jag förhoppningsvis Civilingenjör Arkitekt! Men just nu... just nu är det rätt mycket att hålla reda på och fixa med... Dock går det inte att undertryka nog hur mycket jag älskar att plugga! Sååå mycket mer fritid och flexibel vardag. Om det är någon gång i livet som det passar att skaffa valp så är det fasen när man pluggar, enligt mig i alla fall. Hoppas hoppas.
 
 
1 Catrine o Twix:

skriven

Smarta planer låter det som! :) Man får ju anpassa tävling/träning/förväntningar efter hundens mognadsläge och precis som du säger är det ingen idé att stressa. Det GÅR inte att stressa fram något, tycker jag. Det kommer när det kommer.

Härligt med fem års plugg framför dig! Jag har snart gjort mina fem år och som du säger är det (kanske beroende på vilken utbildning det är) perfekt att ha valp (och krävande unghundsjävel) när man pluggar! :) Jo, undrar en sak, hur mycket ska Disse vara hos dig och Hugo? Är han hos er på heltid eller hemma hos sig själv ibland också?

Svar: Ja. Just nu känns vår plan helrätt! :D men om jag känner mig själv så har jag en tendens att ändra mig på vägen... ;) både fram och tillbaka ;)

Disse är på heltid hos oss. Hundvakt tills vidare. Ända till när/om jag skaffar valp, Sen får vi se hur vi löser det hela. Men tanken är att min mamma kanske tar över honom, men de har pga personliga (sjukdom:liga) själ inte kunnat bestämma sig än. Mycket för dem att tänka på just nu och sådär. Så vi avvaktar och ser. Men hoppas innerligt på att han kan stanna kvar här i vårt lilla gäng :) då är planen att jag fortsätter träna honom och så... Känns också som en jätte bra plan! Hehehe! ;) :) om jag hade haft hus och typ redan pluggat klart mina fem år hade jag inte tvekat en sekund, då hade jag "tagit" både honom och valpen :))) ;)
Julia Åström

2 Elin och Billy:

skriven

Tyckte det lät som vettiga planer, vi kommer att göra någonting liknande =) Kul med brukset också!!

Hoppas att axeloperationen går bra, och tävlingen med! Och grattis till utbildningen =)))

Svar: Tack så mycket! Kul att vi följer varandra, som ändå är lite "på samma ställe" i hunderiet och tänker lika i mycket :D heja oss! ;)
Julia Åström

Kommentera här: