Byte (tillökning) av både ras och kön, sommaren 2015!

Ja, jag ska inte själv byta ras och kön. Utan det är såklart valptankar jag går i, och har gått i väldigt länge. Mycket klurande över många fina kombinationer gjorde att jag till slut i somras bestämde mig för att det är efter Caris aussietik Takida jag vill ha en valp. Så det blir rasbyte. Inte nog med det. Denna gång vill jag även ha en tik. 

Aussie-valet föll på att det är brukset och lydnaden jag vill hålla på med. Många skriker då på mig och säger "klart du kan ha en tollare till det"... "Ja, jooo, njaaa" svarar jag. Klart det går. Det går att köra lydnad med en mops om man så vill. Men tollaren är en jakthund, och jag brinner inte för jakten, jag brinner för brukset och lydnanden. Varför ska jag skaffa något annat än en brukshund då? Jag gillar aussiens go och fart, samtidigt som de har will to please och samarbetsförmåga. Jag älskar deras stora personlighet och never ending arbetslust! Jag var väldigt länge inne på kelpie också. Men efter klurande och magkänsla så kändes valp efter Takida mest rätt. (Inget dåligt mot kelpiekullarna jag funderade på dock. Valet föll bara på Takida denna gång!)

Valet av tik är helt enkelt att Hugo är en väldigt grabbig grabb, och just nu är det inget som faller mig i smaken att få en till grabbig grabb. Jag vet att det finns ograbbiga grabbar som inte bryr sig om tikar eller tikkiss. Men just nu känner jag bara att en tik är jag sugen på! Det var jag egentligen redan innan Hugo. Så denna gång blir det en tik. Japp. Så känns det i magen. Magen har aldrig fel. 
Takida är en tik jag avgudar. Fart, will to please och massor av galenskap. Likaså Caris aussiepojke Turbo gillar jag skarpt. Vad passar då inte bättre än att Takidas tilltänkta hane är Turbos morbror?! Dessutom har jag ett stort förtroende för Cari, både som hundtränare och som uppfödare. Så ja, vad ska jag säga? Jag tror starkt på den här kombinationen. Det känns bra ända ner i tårna! 

Så ja. Jag hoppas att det till sommaren kommer hit en liten "Härja", både som namn och som personlighet ;) 
Håll tummarna med mig! 
1 Elin & Olle:

skriven

åh va roligt, o riktigt fina tiken o hanen va :)
lycka till!

Svar: Japp, riktigt fina är dem! Tack tack! :)
Julia Åström

Kommentera här: