Inte alltid bara blicka framåt

Jag och Härja fick bara 6,5 poäng på linförigheten på vår första tävling den 12 juni i år. Det var inte alls förvånande, utan rätt väntat och det gjorde verkligen ingenting. Det var snarare så att jag hade ställt in mig på att vi skulle få låga betyg i momentet i början för att sedan bygga momentet till det bättre med tiden. Såhär såg det ut för lite mer än en månad sedan:
 
 
Igår såg det istället ut såhär:
 
Helt jävla ärligt så är jag skitnöjd. Skitnöjd över vilken förbättring vi har gjort på 1 månad men även skitnöjd över min egen inställning för momentet och bedömningen. "Rom byggdes inte på en dag" - som jag och mång a andra kloka människor brukar säga - och så inte heller vårt fotgående. Det är ännu inte perfekt, men det är heller ingenting jag är bekymrad över utan känner bara nu att jävlar vad kul det är att träna fotgående!
 
På en månads tid har vi förbättrat dessa delar avsevärt:
  • Hon släpar mindre (stundtals inte alls) i starter
  • Hon hänger med mer i svängarna
  • Hon har fått assnabba halter
  • Hon har fått en tightare position
  • Hon lyssnar mindre på tävlingsledaren
  • Hon har nu en tydligare bild i huvudet vad "fot" betyder. Det syns mycket på henne genom att hon inte funderar lika mycket längre.
  • Hon har nu mer sällan blicksläpp
Med det sagt är det inte perfekt ännu, och såklart är det som allra svårast på just tävling, men vi är på god väg på vår resa! En resa där just själva resan är målet. ♥
 
Jag är även väldigt nöjd över att jag tävlade fastän vi hade lite halvfärdiga moment (fast, ey, vi fick ju förstapris så helt kattpiss var de ju inte), för jag står fast vid att om vi inte hade tävlat inofficiellt den 10 maj och då insett att "jävlar vad dåligt det gick" - så hade vi stått på samma ställe en månad senare... Då hade vi inte vetat vad vi hade behövt pinpoint:a, för om jag hade vetat det hade det ju gått bra redan då, men träning är träning och tävling är någonting helt annat. Ibland behöver man bli utknuffad ur fågelboet och testa vingarna om man någonsin ska lära sig att flyga. Det går oftast inte plättlätt från början, men det löser sig! ...så länge man har rätt inställning och kör på av rätt anledning.

Kommentera här: