Tävlingsdebut i Lydnadsklass 1 med förstapris!

Så var det äntligen dags för min och Härjas riktiga tävlingsdebut. Jag sov lite oroligt hela natten, rädd att försova mig och lite pirrig sådär, men så fort jag började göra mig i ordning på morgonen infann sig ett lugn och mer en känsla av att det ju faktiskt äntligen var min tur att börja tävla. Jag hade bestämt mig för att hur det än gick så skulle jag njuta av varje minut. 

På uppropet drog jag startnummer 4 av 8 startande. Det kändes bra, jag ville inte ha startnummer 1 då det känns så himla stressigt. Platsliggningen skulle gå sist, så jag var kall i magen och satte mig ner och kollade på två hundar innan jag tog ut Härja ur bilen och började värma upp. Magdalena, Eva och mamma droppade in en efter en för att se vårat program. Härja kändes härlig på uppvärmningen, som vanligt, om än kanske lite tröttare än gårdagen då vi hade varit och lattjat lite. Samtidigt var det väldigt kvavt också... 

 
Ingången på planen kändes lite disträ. Egentligen tror jag inte att Härjas tendens till disträ som infinner sig ibland  handlar om loj eller ofokuserad, utan snarare att hon är lite kontrollberoende likt en bc, samtidigt som hon är väldigt mån om att göra rätt och kan bli lite lite fundersam när hon tror att hon gör fel... Men absolut inte oengagemang...! Hon vill dessutom gärna kolla av, så på mitt kommando "här" tror jag faktiskt att hon ska få göra det. Återkommer om tankar om det någon annan gång. 

Programmet började och följande betyg erhölls:
Fotgående: 6,5 p Kommentar: Vid vid vändning, pos., nosar, avslut, DK
Det märks så himla tydligt att jag har tränat alldeles för lite starter och svängar. Där ser hon lite sådär disträ ut, men sedan på alla raksträckor kommer hon igång igen - ett tecken på att det egentligen bara brister i detaljträningen, inte egentligen i engagemanget (för då hade hon ju inte kommit igång i raksträckorna helt plötsligt ;)). 
Läggande under gång: 9,5 p Kommentar: Seg start, Bra läggande!
Snyggt Härjis! Till och med avslutet satt bra! 
Inkallning: 7p Kommentar: DK, avslut, pos
Här fick Härja hjärnsläpp och började två (!) gånger att springa mot tävlingsledar-Lina. Som tur är ordnade det upp sig någorlunda i alla fall. Shit, det var lite som att det tog 2 moment innan hon insåg att "oj, det är ju min sök-tant som är där och ropar" hahhaha... denna pajas alltså. Man vet aldrig vad som försigår innanför det där lilla pannbenet... 
Ställande under gång: 9,5p Kommentar: DK
Jag gissar att det är i avslutet jag gör ett DK? Helt omedveten om att jag lyckades med den bedriften :)
Apportering: 9p Kommentar: Avslut
Här satt Härja och tittade åt andra hållet när jag presenterade föremålet, därav blev egentligen gripandet också lite tveksamt för min smak. När jag tar föremålet sedan så hoppar hon, som grodan, framför mig. Liten och söt är hon i alla fall ;)
Hopp över hinder: 9,5p Kommentar: Avslut 
Helhet: 8p utan kommentar från domaren
Snålt skulle jag säga ;) 
 
Efter att ha kört programmet var jag ganska nöjd, med betoning på ganska, och jag kan egentligen inte sätta finget på varför jag just då inte var nöjdare. Det var väl någon slags fokus som fortfarande infann sig och sedan släppte. Härja var dessutom inte riktigt lika busig och go som jag hade velat ha henne och som jag vet att hon kan, senast på träningstävlingen veckan innan bara.. Men jag är såklart inte heller besviken. Efter vi hade kört var det dags för platsliggning med alla 6 hundar som ville lägga platsen. Vi fick vänta extremt länge, uppställda och färdiga på platsen då det blev lite strul med en rapportering av hund för oacceptabelt beteende. Lite svårt och frustrerande för oss nybörjarhundar där både förare och hundar stod och "trampade på stället" väldigt redo för att gå in på planen. Men en väldigt bra erfarenhet och ytterligare en anledning att vara supernöjd! Platsen gick hur lugnt som helst till, alla hundar låg lugnt och tryggt. Vi belönades med 10 poäng både på platsliggning och på tandvisning och därmed förstod jag att vi hade fått ett förstapris. 

I väntan på prisutdelning åt jag en god lunch och pratade lite med Eva. De började ropa upp 7an, 6an, 5an osv. Då insåg jag att "helvete, vi hamnar ju på pallen", vilket jag inte alls hade trott så Härja satt snällt i bilen och väntade. Jaja. Upp på pallen utan hund och här någonstans insåg jag hur jäkla nöjd jag borde vara. Kul också att klättra upp på pallen bredvid två klubbkompisar. Heja Luleå BK! 
 
Det ska ändå sägas att Härja har en väldigt hög lägstanivå hittills i alla fall. Jag kan faktiskt inte komma på en enda gång i mannaminne när vi har tävlingstränat som hon har blandat ihop läggande och ställande, tjuvat eller faktiskt 0:at ett moment överhuvudtaget. (rättelse: kom på nu att hon ju råkade ställa sig upp på läggandet på inoffen på tillbakavägen när jag fifflade med kopplet, men äsch, "he räknas inte", ni fattar poängen ;) ) Hur duktig?!?! Rutin, känsla, lite mer tryck i utförandena får vi jobba på, och jag är rätt övertygad om att det kommer med tiden... Men "lägstanivån" och hennes moment- och ordförståelse ska jag helt klart vara nöjd över. Speciellt med tanke på att jag har valt att lägga upp vår träning så. Jag vill först ha en stabil och säker grund att stå på, inga moment som är 0 poäng och 10 poäng varannan gång... och sedan (läs nu ;) ) får vi sikta på att höja oss och förfina detaljer. Men det spelar liksom ingen roll hur snygga avsluten är om hon inte hör skillnad på "ligg" och "stanna" i läggande och ställande. Jag är helt klart nöjd över mig själv över att jag, i min värld, har lagt tid på rätt saker, eller framför allt i rätt ordning :)  

Men nu ska vi minsann fixa till de där förbannade "avslut":en i protokollen ;) 
Ganska nöjd över sig själv var lillbruden minsann också ;) Direkt när jag la bollen vid buren så norpade hon åt sig den och bar omkring på den med prislappen kvar... Haha! 
 
Tävlingens plus-/minusstatistik:
- Uppvärmningen var inte riktigt superduperbra, jag hade velat hitta bubblan lite mer innan vi gick in. 
- Avsluten
- Starter och svängar i fotgåendet
- Lite mer galenskap önskas :) 
+ Jag var inte så nervös, lite pirrig men mest bara fokuserad. 
+ Härja gjorde allt hon skulle, bra ord- och momentförståelse!
+ Bra transporter mellan moment
+ Samlad tjej (kanske lite för samlad :P men det ska väl ändå ses som bra egentligen ;))
+ Superfin platsliggning trots en början/väntan vi inte riktigt har tränat på...
+ Jag vågar fortfarande vara nöjd över en 6,5 i fotgåendet eftersom att det bara följer planen. Det är inte nu vi ska vara som bäst, det får komma med tiden och det kommer nog ordna sig. Jag tänkte faktiskt det när jag såg poängen på linförigheten "oj vad dåligt hihi fniss" och sedan "ne Julia, nu får du fan stå för det du har sagt och tänkt. Det gör ingenting. Det får komma med tiden :)" sagt och gjort och det kändes helt okej :D Duktig förar-idiot ;) 
 
Nu siktar vi framåt mot en lydnadsklass 2 i sensommar/höst samt en appell ungefär samtidigt. Det som behöver slipas på mest är egentligen avsluten i apporten och hela fjärrdirigeringen. Fjärren är verkligen en svår nöt att knäcka alltså, men med lite träning varje dag ska det nog också ordna sig ;)
 
Kul att vara igång. Älskar att dela detta tillsammans med min allra minsta bästis! ♥
 
1 Madelen:

skriven

Grattis till förstapriset. Fina poäng :) .

Svar: Tack!!! :D
Hundar med stort H

2 Linnea:

skriven

Ni är så duktiga :D:D kul att se filmen också!

Svar: Tack kompis! <3
Hundar med stort H

Kommentera här: