Uppladdning

Vi försöker ladda inför vår nästa lägre klass spår-start om 1,5 vecka. Jag älskar att tävla med ogillar starkt att träna inför tävlingen efter att anmälan har gått ut. Dvs försöka få ihop allt så bra som möjligt. Det känns som att det är så mycket att tänka på och att man då helt plötsligt aldrig känner sig klar. Jag skulle inte säga att det är en prestationsångest, mer bara en "fan vad det är mycket nu"-ångest, eller något liknande obegripligt. Samtidigt har ett nytt jobb som tar mycket energi, håller två kurser på klubben, sitter i styrelsen, arrangerar tävlingar med BoL/IPO (verksamhetsgrupp för bruks, lydnad och ipo). Så det är helt klart lite mycket nu. Brukset tar också sådan enorm tid. Man ska hinna spåra, och inte bara spåra... utan man ska hinna träna på korta spår, långa spår, tätt mellan pinnarna, långt mellan pinnarna, många pinnar, få pinnar, spårupptag, blöta marker, torra marker, uppförs, nedförs... ja ni hajar. Man ska hinna träna budföring med en skytt, sen har vi ju lydnaden som inte är så bara heller.
 
Så just nu är jag inte så laddad, tyvärr. Just nu är jag bara sugen på att ha en period med "bara vara", eller på sin höjd träna lite tävlingslydnad, då det är mindre tidskrävande att bara gå ut på gården och träna det. Men jag vet också att det är så med mig - Jag är en period:are, vissa stunder älskar jag en sak för att sedan var spyless på de dagen efter, behöva ge det en vecka och sedan vara tokladdad igen. Lite så är det just nu. Men det är okej. Det måste få vara okej.
 
 
Spåret går i alla fall bra. Hon är spårnoga och pinnsäker. Ibland när det går lite fort kan hon missa en pinne, så jag måste tänka på att hela tiden arbeta med linhanteringen och läsa henne ordentligt i linan, så att hon verkligen är noggrann. Vi har fortfarande svårast för blöta terränger, så jag måste försöka få till några spår på blött innan tävlingen.
 
Inom lydnaden har vi jobbat mycket med starter i fotgåendet vilket har gett resultat, heja! Apporteringen jobbar jag med att få henne ännu säkrare i ingångarna för att inte få något slarv på vägen in. Framförgåendet på att få raka halter, vilket går bra men jag tror att det är för kort till för att få till en "quick fix". Hoppet jobbar vi med att få henne att tänka längre bort från hindret, annars sätter hon sig gärna hindret typ ;) Krypet har vi tappat lite pga utebliven kontinuerlig träning. Jag planerar däför att hjälpa henne på tävlingen med ett EK om det behövs. Tills tävlingen tränar vi lättsamma pass med krypet. Hon ska aldrig få känna att "åh nej det här är tungt", utan hon ska bara känna sig kung på det hon gör. För det är ju precis så jag känner om henne. ♥
 
Budföring i skogen är ett enda stort kaos. Eller ja, kaoset ligger i att hon inte har rätt målbild, utan tänker "sök" när vi är i skogen. Så hon vindar in skytten och är laddad för att springa dit på mitt "marsch"-kommando. En liten fågel viskade även i mitt öra att det mest troligt blir budföring i skogen på tävlingen.... så det känns lite omotiverande typ. Jag har ju ingen annan än mig själv att skylla pga för lite träning... Men vi får helt enkelt försöka sikta på att lydnaden ska sitta och att vi i spåret ska tappa max en pinne, så kan det gå vägen ändå :D Heja Julia, friskt humör! ;)
 
I övrigt har jag nu bara en träff på valpkursen som jag och Johanna håller och 4 kursträffar kvar i startklass lydnads-kursen som jag och Linda håller. Kul kul! Om 3 veckor åker även jag och Härja mest troligt till Finland och vallar tillsammans med Cari. Spännande!
 
 

Kommentera här: