Utvärdering av 2016 samt nya planer och mål för 2017

Planerna och målen för 2016 för Härja såg ut som följande: 
 
Plan 2016
  • Gå agilitykurs AVKLARAT
  • Gå sökkurs AVKLARAT
  • Eventuellt påbörja patrullhundsutbildning. INTE AVKLARAT
  • Se "hur långt vi tar oss" i lydnaden, satsa på att "testa på" och ha kul innan dessa regler byts ut. 
  • Grundträna söket och spåret ordentligt inför säsongen 2017. 
  • Testa valla! AVKLARAT
  • Röntga höfter och armbågar. AVKLARAT
  • Göra MH AVKLARAT
Inbokat: 
  • ​Lydnadskurs för Siv Svendsen 26-27/1 2016, Kiruna, Top Dog Hundarena. 
  • Agilitykurs, "grundträning för agility", Luleå BK, Pluto. Start 8/2 2016.
  • Sökkurs för Cari Rörström, www.topdog.se, 11-12/7, Boden
  • Lydnadskurs för Cari Rörström, www.topdog.se, 15-16/10
  • Kennelträff Kiruna, December

Mål 2016
  • Förstapris i LKL1 (AVKLARAT 12/6) och LKL2 (AVKLARAT 28/8)
  • Starta K9 Biathlon (Luleå, under hösten).... Målsättning:  ta oss (läs: mig) runt ;) INTE AVKLARAT
 
Jag är nöjd med vårt år. Vi har kört på. Ibland, med facit i hand, kanske lite väl mycket. Vi hade absolut kunnat vänta med vissa saker, men varför? Det gick ju bra :) 
Ett mål vi uppnådda som inte ens fanns med, men som bildades under säsongen, var ett uppflytt till lägre klass spår i appelldebuten! Väldigt kul! 
 
Röntgen gick strålande med A på höfter, UA (0) på armbågar och UA på ryggen. Härja gjorde ett superfint MH. Vi har testat valla och gått agility- och sökkurs. Jag anser också att vi har kört på så långt vi har hunnit i lydnaden, samt grundtränat spåret och söket väl. Det är väldigt svårt att "checka av dessa" och såhär i efterhand när jag har läst endel kurser i målstyrning inser jag att det var rätt svåra mål (eller planer) att utvärdera. ;) Nå ja. Det enda vi inte har gjort är att påbörja patrullhundskursen. Dels fanns det ingen att tillgå, men även nu så har jag lagt om fokus och är inte lika sugen på det längre. Tiden finns helt enkelt inte. K9 Biathlon blev inte heller av, vi får helt enkelt försöka oss på det i år istället :) 
 
Planerna och målen för Hugo hamnade på is. Vi har istället fokuserat på att göra det vi känner för för stunden, fysa mycket, sysslat med tricksinlärning, pilates, endel jakt, många spår och uppletanden. Jag kommer inte att sätta upp några nya mål för Hugo. Vi gör vad vi känner för helt enkelt. 
 
Nya mål för Härja då. Det är med skräckblandad förtjusning och väldigt många fjärilar i magen jag funderar och nu även skriver ner dem. Det som är säkert är i alla fall att om jag siktar för högt och inte når dit, är det ingen fara alls... om jag däremot siktar för lågt, uppnår målen tidigt och sedan inte har någon ny morot att ta sikte på så kommer vi definitivt inte ta oss nå längre än våra uppsatta mål... 
 
Mål 2017
Brukset 
  1. Uppflytt till högre klass spår
  2. Starta högre klass spår
    Bonus: Godkänd högre klass spår/Uppflytt till  elitklass spår
  3. Starta lägre klass sök
    Bonus: Godkänd lägre klass sök/Uppflytt till högre klass sök
Lydnad
Inga planer eller mål för 2017

Inbokat:
  • ​Sökkurs för Kristina Svensson, Bodens brukshundklubb, maj 2017
  • Exteriörbeskrivning, maj 2017
  • Kennel- och träningsträff Kiruna, juli 2017
 
Det är brukset jag främst vill syssla med, och det är på ren svenska jävligt mycket att lära in. Massor av nya lydnadsmoment som kryp, skall, inkallning med ställande (och senare läggande), tungapport, framåtsändande, platsliggning med skott. Inom specialdelarna är söket grymt svårt och komplext (och därför också så sjukt jävla roligt), spåren går från appellklassens rätt korta sträcka till jätte långa sträckor, det tillkommer upptag och så småningom också uppletande... För att hunden ska orka en hel bruksdag med så krävande moment och specialer är det också väldigt väldigt viktigt med fysträning, såklart för att ha de fysiska förutsättningarna för att orka och hålla, men också för att hunden behöver en bra kondition för att också kunna fokusera mentalt. Det är helt enkelt mycket att tänka och träna på så jag känner därför att jag vill nischa oss och fokusera på det just nu. Jag har inte tänkt sluta med lydnaden för evigt, men den som spar den har - kanske till 2018 när vi är mer varma i kläderna i brukset och har tid för ännu mer nytt :) 
 
Det största målet är helt enkelt att bli uppflyttade ur lägre klass/till högre klass spår. Det känns som ett helt rimligt mål. Vi är bara människor och hundarna är bara hundar, så det är absolut ingenting vi kommer klara av "bara sådär". Det är väldigt mycket som ska fungera, samtidigt, inom brukset. Det gäller att vara ödmjuk inför uppgiften, men det känns väldigt kul att ha detta som vårt mest konkreta mål! Om det uppnås vill jag gärna sikta på en start i högre klass spår under hösten för att ha något att jobba vidare mot. För att ta sig dit är det väldigt mycket nytt som tillkommer och behöver läras in - därför väljer jag att inte ha uppflytt som mål. Godkänt känns inte heller aktuellt. Starten är målet, för det är verkligen inte piece of cake att ta sig till start där, sedan är alla sorters eventuella resultat bonus. Parallellt med spårarbetet ska vi köra på med söket, där målet är att komma till start under sensommaren/hösten. Shit, vad roligt det ska bli! 
 
Game on. 
 
 

Kommentera här: