Momentinventering

Till nästa år har jag ju, som tidigare nämnts, tänkt satsa på tävlingslydnaden. Brukset är 70 gånger roligare, egentligen, men tävlingslydnaden har också sin charm. Främsta anledningen till att vi har tänkt satsa på lydnaden är för att jag vill att bruksets Högre klass-lydnad, samt uppletande, spårupptag, svårare spår mm, ska få växa och gro i godan ro. Jag vill inte sätta något tävlingsmål för 2018 i Högre klass spår, utan det får ta den tid det tar. Jag känner mig själv och vet att ifall jag ens tänker en liten tanke om att "hösten 2018 vill jag tävla" eller liknande, så kommer jag kasta ihop momenten, träna mer helhet än detaljer, släppa på kriterier och skynda iväg alldeles för fort.

Hon kommer bara vara 3 år gammal nästa år, och nu är det "bara" ett uppflytt kvar till Elitklass. Det känns helrätt att låta det vänta och mogna till något riktigt bra först. "Vi hinner, vi hinner. Vi har ju massvis med tävlingssäsonger kvar " försöker jag tänka. P.S. Ni får jättegärna påminna mig om detta när jag blir brukstävlingssugen, hehe ;) ;) 
 
 
I alla fall så har jag bestämt mig för att tävla klass 1, fastän vi egentligen är uppflyttade till klass 2. Varför vet jag inte riktigt. Jag är ju ingen "diplommänniska" egentligen, men magkänslan bara sa att det kändes roligt nu när lydnaden ändå känns som en bisyssla, i skuggan av brukset, egentligen... Det känns liksom inte intressant att klättra fort i klasserna då vi ändå inte kommer satsa på något Lydnads-SM eller liknande, så några tävlingar i varje klass känns bara roligare. Varför ska vi ha bråttom? :)

Detta blir ett inlägg mest för min egen skull. Skönt att plita ner tankar och sedan kunna hålla koll på dem ;)
 
Jag har spanat in följande tävlingar: 
  • 11 mars, Piteå
  • 8 april, Piteå
  • 18 och 19 maj, Kiruna
  • 17 juni, Boden
Vi kommer garanterat inte tävla alla tävlingar. Det dyker alltid upp helgjobb, löp (hon löper var 10 månad, så jag har ingen riktig koll på när det brukar bli haha...), skola och annat. Så de där datumen känns som ett bra "första utkast" till en plan. Nu har vi någonting att sikta på. Det känns inte alls orimligt. 

Momentinventering, Lydnadsklass 1:
Sitt i grupp - Consider it done. Men det går aldrig att träna för mycket platsmoment egentligen. Vi ska underhålla, träna med störningar och utöka förståelsen. 
Fritt följ - Vårt svagaste moment och också det moment som mest bara har "kastats ihop" i all hast.Tror ni det hänger ihop? ;) Svängar av alla sorter ska bli tightare i position, jag vill experimentera lite med hennes position och "få upp" höjden på huvudet eventuellt, jag har inte bestämt mig ännu, men jag ska försöka experimentera lite i vinter. Starterna har blivit grymt mycket bättre, så vi ska fortsätta så! Sedan måste vi lära in backande vid sidan. Längs en vägg går det himla bra, så nu är det dags att "våga släppa sargen". 
Ställande under marsch - ordförståelsen är bra 8 av 10 gånger, men vi fortsätter underhålla den i vinter. Mest fokus i momentet kommer att läggas på stadgan och "upplocket". 
Inkallning - Fullt tävlingsbar. "Om man inte blir bättre så blir man sämre", så här ska vi lägga krut på grymma ingångar. 
Läggande under marsch - Läggandet är hon riktigt bra på, hennes "defaultbeteende", dvs att det är det första hon erbjuder vid exempelvis shejping och om hon chansar om det är ställ/lägg eller sitt så blir det alltid ett läggande ;) Tekniken är jag supernöjd med, så här kommer vi egentligen "bara" fokusera på "upplocket". 
Rutan - Hon har alltid varit bra på att hitta till rutan. Här ska vi främst lägga krut på att hitta mitten i rutan och ett distinktare ställande. Läggandet brukar gå bra. Men uppsittet är ett himla kaos. Man brukar ju prata låsta framben eller låsta bakben. I uppsitten kör hon "inte nudda golv" och hoppas att hon landar någonstans. Blir ytterst sällan på rätt ställe ;) 
Apportering - Jag är nöjd med gripandet och farten. Vi ska jobba mer med ingångarna. 
Fjärrdirigering - Hela momentet behöver ju jobba med, haha :) Hon har det i sig och hade en fin teknik förra året, men fjärren är verkligen färskvara. Så vi ska bygga upp tekniken igen, sakta men säkert, stabilt, mycket stadga och mer "stadgatänk" än "skifte-tänk". Jag upplever att det blir mycket lättare trippigt ifall hunden tänker mer på hur skiftet ska utföras än på att spänna musklerna, fokusera på att allt ska vara kontrollerat och ingen förflyttning. Då blir ofta skiftena bra ändå! och jag tar hellre ett lite långsamt skifte utan förflyttning och jobbar på farten i skiftet sedan, än att först få ett power-skifte men som förflyttas för mycket. Jag tror och tänker att det är en lättare väg att gå. Vi behöber även jobba med att nedläggandet i detta moment (och med ett eget kommando såklart) ska ske med låsta framben. Hon har väldigt fina nedlägganden vid sidan med låsta bakben till andra moment, men till fjärren blir det låsta framben! 
Hopp - I klass 1 är det bara en inkallning med hopp. Det enda vi skulle behöva jobba på är ingångarna/avsluten. 
Sändande runt kon - Här behöver vi både jobba med att hon ska "hitta konen". Jag vill ha en momentförberedelse där jag kan fråga "var är konen?", varpå hon ska hitta och låsa. Det är en (1) del. Den andra delen är att runda tight och sedan komma in i en fin ingång. Inte plättlätt, men jag tror att vi kan få det tävlingsbart innan mars! 
 
Sedan siktar vi även på klass 2 2018. Den momentinventeringen ser ut såhär:
Platsliggning - Egentligen bara underhålla, med störning, inte lägga sig innan kommando, uppsitt
Fritt följ - Se ovan + stegförflyttningar
- Se ovan + lära in sättande under gång
Inkallning med ställande - Här har vi kommit en bra bit på vägen! Nu ska vi fortsätta jobba för att det ska vara ett riktigt "feel good"-moment för Härja. Jag tror starkt på att de tar i bättre i ställandet om de bara känner sig duktiga på det. Stegen kommer nog ofta just för att hunden är osäker. Vi får inte glömma att jobba på långa avstånd, så att hon inte blir beroende av att ställandet alltid kommer på en viss sträcka. Samt ingångar. 
Rutan - Se ovan + hitta fotposition i inkallning
Vittring - Hela momentet :) 
Fjärrdirigering - se ovan + längre avstånd + ståskiften
Hopp med metallapport - Hela momentet :) men metallapporten har i alla fall aldrig varit något problem. 
 
Arkivbild från vår lydnadsdebut 2016, förstapris och tredjeplacering! 
 
Summa sumarum så är det detta vi kommer jobba mycket på i vinter. 

Helhetsmässigt: 
  • Frivilliga spontana ingångar. När jag står med fötterna ihop ska hon söka utgångsposition. När jag står med fötterna isär ska hon söka frontingång. Det ska vara det festligaste i hela programmet - att få börja om med en ny ingång. Om hon någonsin blir osäker på vad hon ska göra, vill jag att detta blir hennes defaultbeteende och hennes favoritutförande! Vi har lite att bita i här. Inte alls för att hon har svårt för något utav det, men för att det ska kunna bli ett favoritutförande krävs det att det dels är lite kravlöst kanske, men jag vill ju ha dem raka och fina. Balansgång. Men framför allt krävs det att vi jobbar med det mycket, många gånger, varje gång, jätteofta! 
  • Transporter. Här blandar jag lite tankar från Siv Svendsens filosofi om belöningsgrus, samt Heidi Billkvams "full fest"-tankar, och tankar om att "belöning kommer via mig, haka på så kommer den snart". Det finns nog inget så viktigt för, dels helheltsintrycket, men främst känslan för oss själva, som flowet i transporterna. Det ska vara lite "pang pang"-känsla!
  • Ordförståelse. Vi får inte råka springa iväg i "fort och fel". Det känns så onödigt. Fortsätt underhålla och tänka på modus och att hon faktiskt lyssnar, inte bara gör. Det har hon alltid varit duktig på, men då gäller det att inte glömma bort att träna det bara därför. 

Detaljer:
  • Raka ingångar med kraft! Inte svårare än det låter, men desto svårare att få till kriteriena. Finns väl ingenting tråkigare än avdragen för detta? 
  • Fotgående: starter, position, svängar (alla), backande, stegförflyttningar. 
  • Uppsitt! 
  • Hitta fotposition från inkallning. 

"Hela moment" (tränas såklart inte som hela moment, men med "hela moment" menar jag mer att detta är moment som inte är tävlingsbara. Fotgåendet är tävlingsbart i sin helhet, men behöver stärka sina detaljer):
  • Vittring! Här har jag en plan för att börja, men jag tror framför allt att jag bara behöver börja, och vara uppmärksam på om det går bra, vad vi behöver tänka på, vad som går mindre bra och hur vi utvecklar. Det är liksom svårt att sätta en 10 stegs-plan utan att ha känt sig fram lite.
  • Fjärrdirigering. Mycket gympa. Stadgatänk. Öka avstånd försiktigt. Tänk på rätt sinnesstämning!
  • Sändande runt kon. Två delar: Växla mellan "lätt men tight" och "hitta kon". Var försiktig med belöningsförväntan och belöningsgrus. Lägg på ingångar. 
  • Inkallning med ställande: fortsätta som vi har gjort. Glöm ej att avstånd. Hon ska känna sig kung på detta moment!  

Går bra att träna inomhus: 
Tillägg: inom parentes är för brukset. 
  • Fjärrdirigering
  • Vittring
  • Backande, stegförflyttningar, svängar, starter i fotgående
  • Leta utgångsposition och frontingång. 
  • Raka ingångar. 
  • (Avlämning i hand)
Vi har det vi gör ;) 
Det känns extra kul att det finns en ny inomhuslokal i Luleå och att Boden får en i början/mitten på december! Heja heja! 
 
Utöver detta har jag tänkt träna skallkondition och markeringar för söket, framåtsändandets saktadel, budföring, stärka krypet. Jag är helt övertygad om att jag inte kommer glömma bort dessa när vi kör utomhus eller i inomhuslokal, men de ligger inte i fokus just nu. 
 
Detta blev ju ett lite rörigt inlägg, men huvudsaken är ju att jag förstår :) :) 
 
Mer tankar om målen för 2018 kommer senare. 

Kommentera här: