Sök-kurs och tävlingssug

 
Sista helgen i maj gick vi Boden brukshundklubbs första kursläger. 2 dagar sök för Kristina Svensson började vi. Det var fantastiskt roligt och lärorikt! Det var vi och ett ekipage till som var nybörjare och sedan 5 elitekipage.
 
 
 
Jag fick en lite annan syn på hur viktigt det är med raka skick och hur man kan träna dem: Pop-ups! Jag visste sedan tidigare om metoden men då var jag rädd för att fastna i hjälp-träsket, men så som Kristina förklarade - att det bara ska ge en riktning (och sedan inte kunna synas mer än att de får en målbild om var de ska springa) och framförallt - ett "muskelbeteende" att springa dit handen pekar, känns helrätt. Superbra!
 
Angående våra markeringar så gav hon tips om att börja leka in markeringarna (skallet) i belöningarna. Alltid när hon hittar så ska figuranten kasta belöning bakom henne, INNAN hon hamnar i knäet ;) Mycket viktigt ;)
Så i torsdags testade vi detta för första gången i skogen med Hannah och Stina och jävlar i min lilla låda vad en sådan liten grej gav MEGA-RESULTAT :D :D Kastad halv kötbulle när hon kom och direkt förstod klok-ungen att hon skulle lägga sig ned och skälla. Kastad köttbulle, lägga sig ned och skälla. Jag gick ut och stod och tittade på lite. Hon är inte alls brydd om mig i sitt markeringsarbete, än så länge. Så sedan valde jag att belöna vid mig med megabelöning tillbaka till stigen.
 
Snapchat är bra till mycket ;)
 
Vi testade sedan en för oss rätt utmanande uppgift, som isch syns på bilden ovan. Två figgar på kryssen, först skickade vi tomt på hörnet och sedan träff på andra sidan med belönings-markeringar och slutligen träff och belönings-markeringar i sista hörnet. Rutan var bara ca 30 meter bred då ingen av oss hade planer på att köra system och vi var så få som skulle köra (och valla :P).
 
Så nu är jag så sjukt tävlingssugen. Jag har spanat in två lägre klass sök-tävlingar helgerna efter varandra i slutet på sommaren/början av hösten. Jag är helt medveten om att det absolut inte kommer vara perfekt tills dess. Markeringerna kan fortfarande vara kaos, men vad gör det om 100 år? Jag tycker det är tråkigt att träna en hel säsong för att inte få tävla, då är det bara att kasta sig ut i hetluften och lära sig massor längs vägen :)
 
Söket är så jäkla kul! Det bästa Härja vet också. Man får ju springa OCH använda näsan OCH skälla OCH pussas med figuranter, även om vi försöker avvänja det sistnämnda ;)
De två dagarna efter (lördag och söndag) hade det blivit ett avhopp på Siv Svendsen-kursen så jag blev med lite övertalning anmäld till den också, hehe ;) Mer om det senare!
 

Kommentera här: