Hejsan HOPPsan

I söndags tränade jag och Hugo med Rebecca och Nova. Vi började med en promenad. Hugo ballade ur lite men lugnade sig rätt fort och promenaden fortsatte med att vi kunde gå jämns med varandra. Hugo "höll på med sitt" och Nova med sitt, de brydde sig inte om varandra speciellt mycket. 
 
Sen tränade vi lite lydnad, det gick väl sådär. Han var ändå rätt bra fokuserad tills i slutet då han förmodligen blev trött, och "råkade" lukta där Nova hade suttit en gång, då kunde han inte slita tankarna därifrån. På tisdagen skrev dessutom Rebecca till mig: "Nova började löpa igår". Så det var ju som ett kvitto på varför han var ofokuserad där, haha. 
 
Igår lyckades poletten för "stå" falla ner. Dock säger jag "upp" istället för "stå" (råkar säga stå en gång, haha), då lilleman är för snabb på att höra s:et och tror att det är "sitt". Vi tränade i alla fall inför fjärren, med alla tre skiften, - sitt, ligg, stå. Jag försökte blanda ordningen osv, men han har lättast för sitt - stå (om man räknar bort kombinationer av sitt-ligg). Egentligen gör han asbra ligg till stå-skiften, men det är liksom när han självmant gör det och jag inte säger någonting, så jag vet att det kommer bli snyggt, om vi bara ger det träning och tid. Sen vet jag inte riktigt om jag gillar trampandet. Vill att allting ska vara låst typ. Men man måste börja någonstans :)
 
Idag var vi på HundArenan och tränade med en tjej från träningsgruppen och hennes två springar spaniel-killar Lukas och Diskus. Till min stora lycka var han inte ett dugg brydd i dem. De kom in i lokalen efter oss, inte ett ljud, knappt en blick kom från Hugo. När Dicke en gång sprang efter en boll tyckte den vilande Hugo att det såg för kul ut så då ville han säga det med några gnäll, men annars gick fokuset hur bra som helst. Jag är så nöjd!!! 
 
De for tidigare än oss, vilket passade perfekt. Då passade jag på att röja loss, kasta bollar, busa och stoja med Hugge och sen tog vi fram hopphindret och testade det för första gången. Ställningen var lite läskig enligt Hugo, så i början var han tveksam och gick runt hindret istället för över. Jag tog då bort några plankor och sen gick det kanoners. 
 
 
1 Erica:

skriven

Så smart med kommandor "upp" istället, det ska vi nog köra på Scott istället för "stå"!

Svar: Ja, jag tror att det blir bra :)
Julia Åström

2 Elin och Billy:

skriven

Vi kommer också ha andra kommandon just i fjärren så att Billy ska veta att nu är det superviktigt att bakbenen är låsta. Tror det är riktigt smart att ha!

Svar: Ja, viktigt att de förstår innerbörden och den skillnad det ibland kan vara :)
Julia Åström

3 Monika:

skriven

Jättesnygga skiften! Han är väldigt duktig och tassar inte alls runt så mycket ju:)
Hoppet var också väldigt snyggt! Malte håller med om att ställningen är lite skum... Ta åt dig av att han är så duktig nu, det behöver du känna för att orka fortsätta jobba med de delar som är lite svårare t.ex. hundmöten. Övning ger färdighet! P.s. Malte har ballat ur vid varje hundmöte idag och stack ifrån mig på promenaden under lek så jag skulle aldrig sagt att han hade blivit bättre:P D.s.

Svar: Ja, jag är jätte nöjd! Tack så mycket! Hugo har den här veckan skött sig riktigt bra! Vågar nästan se ljuset i tunneln, men bäst att inte hoppas för mycket ;) Men samtidigt så är det ju jättebra att veta att "det finns där", det går bara lite upp och ned haha :)
Julia Åström

Kommentera här: