Lydnadsdebuten 1/12 -13

I november fick jag span på en inomhustävling i Vännäs som jag såg som ett ypperligt tillfälle att träningstävla på. Hugo som ser andra hundar som största störningen i världen skulle inte bli störd av just det eftersom att man kör sina program helt själv, inga planer bredvid varandra och publiken är avskild. På så vis går det absolut inte att Hugo exempelvis springer till publiken. Någonting jag inte känner mig riktigt helt trygg i, så detta var ett guldtillfälle att träna på övriga svårigheter så som tävlingsledare, ny miljö, nervös matte, ett helt program på tävling mm. mm. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag åkte dit helt utan poängambitioner, vilket jag är nöjd över att jag vågade göra. Tyvärr tycker jag hundsporten svämmar över av prestationsångest, något även jag har blivit påverkad av. Idag är jag tryggare i mig själv och Hugo och vågar hålla på med detta för att vi tycker att det är kul.

Vi såg detta som ett tillfälle för träning och för att få kött på benen, och det fick vi verkligen! 

Helgen började med att jag på lördagen packade in mig och Hugo i bilen och åkte till Umeå där kullsyster Arwen bor. Vi övernattade hos dem och hade det riktigt trevligt. På söndagen styrde vi mot Vännäs för samling vid 10-tiden (minns faktiskt inte riktigt). Jag drog startnummer 10, dvs sist. Från början var tanken att vi skulle köra två planer bredvid varandra, separerade med en vägg. Väggen gick inte att dra ut, så vår klass blev två timmar försenad... Inte bästa starten, då jag var beredd på en tidigare start än så, så jag hade hunnit ha ute Hugo rätt mycket, vilket såklart gjorde honom trött. Men hellre det än helt ouppvärmd. 


Här kommer momenten med poäng, domarens kommentar, samt min egen. 

Platsliggning: 0 "avstår"
Jag valde helt enkelt redan när jag anmälde oss att vi skulle stå över platsliggningen. Hugo har egentligen inte problem med den, men vi har inte tränat tillräckligt mycket med andra olika hundar, med att det sker saker som att hundar ställer sig upp mm. Dessutom har vi överhuvudtaget aldrig tränat i ridhus. Så övriga programmet kändes som nyttig träning nog. 
 
Tandvisning: 9 "Drar sig undan något"
Tandvisningen skulle ske direkt efter platsliggningen, vilket jag fick veta när min grupp skulle lägga just platsliggningen. Så Hugo satt fortfarande i bilen, så jag blev lite stressad. Trots det skötte sig Hugo jätte bra. Att gå in på planen med de andra hundarna uppradade var inte alls konstigt. Däremot gjorde domaren inte riktig som vi hade tränat på, eller rättare sagt så har vi inte tränat på så som domaren gjorde. Hon kom väldigt mycket från sidan, och jag var inte nog tydlig med att säga "stanna", så han ställde sig upp för att hälsa och när jag lite ordentligare sa "sitt" så satte han sig lite bakåt och därför sa domaren att det inte kunde bli en 10a, men inte heller lägre än 9 eftersom att han inte alls var obekväm eller så. 

Linförighet: 5 "Piper, nosar, okoncentrerad, tappar position, sitter ej"
På riktigt tycker jag en 5a här var snällt. Det var värsta söndagspromenaden! Det är lite synd att Magnus inte började filma redan när vi klev in, för då var Hugo som "wow, vad är detta för place?" och blev lite låg. Han tittade på läktaren, på tävlingsledaren, domaren och skrivaren och tyckte att detta var jätte konstigt. Med facit i hand skulle jag ha lekt upp honom mer och låtit tävlingsledaren vänta en liten gnutta på oss. Jag försökte med att ge DKn och säga fot igen, men poletten föll inte ner för Hugo. Konstigt ställe tyckte Hugo. Varje gång tävlingsledaren pratade tyckte han att hon pratade med honom också. Konstigt! ;)
Vi har ju tränat med kommendering förut, men det har bara varit folk han känner som har kommenderat, och så tror jag att vi har varit dåliga på att direkt köra tävlingsträning. Det har alltid blivit lite vanlig träning först, och då lite mer förberett. 

Läggande: 7,5 "Kraftigt DK"
Jag valde här att ta ett medveten DK, jag ville att han skulle lyckas. Jag är väldigt nöjd över att jag fick med mig honom fint på fotgåendet till läggandet. Nu kände jag igen honom! 

Inkallande: 9,5 "Avslut"
Jag tror att hon tyckte att han stötte i, men det gjorde han inte, I promise. Dock rör jag min arm som att han gör det, så det var ju lite korkat. Men en poäng hit och dit. Det var dessutom bra att han lyckades springa förbi spånfläcken, som jag innan trodde att han skulle ha svårt för. 

Ställande: 0 "Står inte kvar"
Om han hade stått kvar hade DK:t varit så stort så att det är tveksamt om vi fått poäng ändå. Jag var lite dum som toktränade detta på parkeringen innan, och då inte hela momentet, utan alltid när han stannade berömde jag direkt. Detta hade såklart satt sig på Hugos näthinna, och det var konstigt att ett "bra" inte kom direkt här också... Lärdom! 

Apportering: 7,5 "Tveksamt gripande"
Mr. "Lukta på blommorna" luktade såklart på apporten innan han ville ha den i truten. Det måste vi jobba vidare på. 

Hopp över hinder: 10
Tjusigt! Nöjd över att den enda 10an vi hade faktiskt är i slutet. Vi blev bara bättre och bättre! Nästa gång satsar vi på fler 10or dock ;)

Helhet: 7,5 "Föraren jobbar fint med sin hund. Hunden lite okoncentrerad :)"
Den där "okoncentrerad"-kommentaren störde mig lite. Haha, den störde mig mer än poängen. För jag tyckte att linförigheten var det värsta jag någonsin varit med om. Men sen var han ju fint med! Poängavdrag för att jag tar i honom, poängavdrag för att linförigheten inte ens var en linförighet, poängavdrag för DK. Men inte den kommentaren, jag som var så nöjd över att jag fick med mig honom trots urkass början. Efter linförigheten var det verkligen vi! :) Fast jag förstår vad hon menar. Hon vet ju inte att han för ett halvår sedan varit all over the place och luktat på varenda liten kulle hellre än jobbat med mig, och stuckit iväg på egna äventyr när belöningen dröjt för länge. 

Jag är nöjd! Vilka framsteg vi har gjort! Jag vet dessutom att han kan bättre poängmässigt, med herregud, no big deal. Vi kommer hinna plocka de där poängen. Men att överhuvudtaget bara ha tagit sig till startlinjen är stort för oss. För ett halvår sedan var jag i valet och kvalet om att lägga lydnaden på hyllan på obestämd tid, och bara syssla med nosarbete och jakten. Förstå mig rätt nu, jag tänker inte i all evighet gå och vara nöjd över ett 0-pris. Men det var inte poäng jag jagade denna dag, det var "vi-känsla", träningstävling och att få känna på hur det känns och dra lärdomar av detta, vilket vi absolut gjorde! 

Lärdom: Låt Hugo "bara vara" utanför bilen ett tag. Sedan krävs bara 2 st träningsuppvärmningar!
Lärdom: Jag blir inte så nervös! Underbart! Jag var mer exalterad och positivt pirrig, som ett barn på julafton. Inte nervös. Än mindre när det väl var vår tur, då var det bara vi. 
Lärdom: Ta mer tid på mig innan vi säger att vi är klar för första momentet
Lärdom: Inte röra armen i ingångar
Lärdom: Inte nöta delar av moment som kan få Hugo förvirrad på hur momentet egentligen ser ut, just innan. 

Nu siktar vi mot nya mål! Nu siktar vi på att få med oss poängen också! Om än att det får dröja ett tag. Nu har vi provat på. Nu vet vi vad som krävs. Nu ska vi ge det den tid det behöver, men innan vi börjar träna inför detta ordentligt igen hade jag tänkt ge oss ett litet uppehåll där jag inte alls behöver tänka på tävlingar hit, tävlingar dit, träningsplan mm. Vi ska bara vara, njuta och mysa i soffan, men även i skogen, bara kasta boll och bara gå ut på träningsplanen och ha kul, utan mening eller mål. Sen kör vi igen! 
1 Erica:

skriven

GRATTIS till debuten och din härliga attityd! Så himla roligt att få läsa ditt inlägg, dina tankar och se filmen! Linförigheten i läggandet är verkligen supersnyggt och jag förstår att du tar det safe istället för att pressa honom. Hoppet är ju perfektion!

Ni har ju verkligen tagit stora steg framåt, superduktigt! Som du säger, tänk på var ni startade och var ni är nu!

Scott kan ju få lite scenskräck, därav att vi tävlar lite rallylydnad, tycker om att jag får stötta honom inne på plan vilket gör det lättare för min del att göra det till en positiv upplevelse. Jag tror sådant förvisso varierar från domare till domare, jag har varit med om att dom ger avdrag på helheten för att man leker och tar i hunden för mycket mellan momenten så vi kör ”tagga-ord” och beröm bara. Din domare verkade ju tänka annorlunda, det finns nog alla sorter.

Svar: Tack så mycket! Det kändes skönt att testa i alla fall, speciellt när jag bestämt mig för att det var träning på att tävla! :D
Vad snäll du är, det värmer oerhört att höra dig sig så! Jag är väldigt nöjd över att vi faktiskt har tagit oss så långt... för detta är långt mot för var vi var för ett år sedan! Och vi har inte tänkt stanna här ;) :)

Vi har ju tävlat rally två gånger också, förvisso efter det här. En trevlig sport! Där var jag dock mer nervös av någon anledning. Mest för att jag inte riktigt kände mig lika haj på det som jag känner mig på lydnaden. När jag och Hugo känner oss så säkra att jag inte behöver peppa upp honom och ta i honom ska jag försöka succesivt göra den "mellan momenten belöningen" mindre. Men nu tar jag hellre avdrag på helheten för att hjälpa honom och bygga en positiv känsla :)
Julia Åström

2 Amanda:

skriven

Åh, underbart att du delade med dig av detta. Och härligt att du valde att stötta din hund i första hand och strunta i poäng eller "hur det ser ut". Det syns på er att han litar på dig och att han känner sig stöttad, även när han inte är helt hundra på vad han ska göra. Och han ser ut att ha riktigt skoj ihop med dig! Och är det inte det som är det absolut viktigaste? Jo!

Det är ungefär så där jag förväntar mig att våran debut kommer att se ut med min yngre hund som är så oerhört miljökänslig, både nosig och tittig och reagerar på andra hundars aktivitet. Ujuj, vi kommer att ha det svårt vi.

Tack för att du delade med dig! Det var roligt att se något som inte är helt perfekt, det inspirerar och gör en glad - och jag log genom hela klippet bara av den glädje och trygghet ni verkade ha trots att det var ny miljö/situation! Grymt jobbat!

Svar: Vad glad jag blir att du säger så! Sanningen är ju den att han är väldigt självständig och har tidigare kunnat dra iväg på egna upptåg varav att nosa är en stor favorit. Så att bygga "jobba med mig" och att vi har asroligt på lydnadsplan har för en tid varit prio ett, och så var även prion på denna tävling :)
Hugo låter exakt som din hund. Han har extremt lätt för att tappa koncentrationen om någonting är konstigt. Dock sätts den "ribban" rätt direkt. Om jag väl en gång får igång honom så förstår han uppgiften och börjar inte syssla med annat. Så mitt tips till dig är att fara runt i massor av olika miljöer och göra din unghund trygg i att "vi kan även ha roligt och träna i konstiga miljöer", samt att vara noggrann med att du sätter kriterier om arbete och visar hunden att du är koncentrerad på uppgiften. Om Hugo har tittat bort eller liknande har jag direkt sagt "oj vad tokigt" och felat honom, alt. låtit honom hoppa in i bilen direkt. En del har gett mig tips om att bara vänta ut honom, men det har inte alls hjälpt på Hugo, då har han istället trott att "man får titta på annat mitt i allt om man vill och så kan jag jobba med matte SEN" och det har bara förvirrat om vad som egentligen gäller.

Tack så mycket åter igen! Hoppas att det går bra för dig och din kompis!
Julia Åström

3 Elin o Olle:

skriven

Duktiga ni e!
syntes att ni hade KUL :D
Ni kmr gå långt :)

Svar: Tack så mycket! Ja det är det viktigaste, speciellt nu :)
Julia Åström

4 Catrine o Twix:

skriven

Ni ser ut att ha jätteroligt ihop, härligt!! :)

Svar: Det har vi! Känns som det viktigaste nu för att kunna bygga vidare sedan :)
Julia Åström

Kommentera här: