Brukssök för första gången

Jag är rolig jag. Jag hade som plan att vi skulle vänta till 25 augusti (då jag har en tenta och tog det som riktmärke bara) innan vi skulle testa söket för första gången. Men jag kunde såklart inte hålla mig ;)
 

Vi har idag testat sök för första gången ⭐️ #HejaHärja

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Aug 6, 2015 kl. 1:06 PDT


 

⭐️👑🌲

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Aug 6, 2015 kl. 1:06 PDT

Sådan himla naturbegåvning! Avståndet blev lite väl långt, men nemas problemas. Första gången fick Eva bjuda på ett ljud. Men de tre andra skicken sprang hon hela vägen, och det tyder ju då extra mycket på hur kul hon tyckte att det var, vilket Eva även sa att man märkte. Hon störtdök in i lek med Eva. Lättbelönad sessa verkligen. Hon har aldrig lekt med Eva förut :)
 
Nu ska det bli kul att få fortsätta. Söket tror jag verkligen är hennes grej! Fart och människor liksom. Två av Härjas absoluta favoriter :)

Vi tränade även lydnad med skott igår. Hon hörde dem inte ens. Hugo blev dock lite ängslig (?), fast jag tror att det snarare var i positiv/förväntansfull bemärkelse. För första gångerna började han kolla sig omkring jätte mycket. I slutet orkade han inte ens lyssna utan stod bara och luktade i sina älskade kissfläckar. Dock ändå förvånande då han förut inte ens reagerat. Men han har ju kört några viltspår med skott efter det så...
 

Härja kör #bakdelskontroll. 13 veckor gammal #aussievalp #lydnadshund #brukshund #HejaHärja

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Aug 5, 2015 kl. 11:56 PDT

Nu är planen att träna ingångar och fotposition med Härja och försöka nöta på med det till Maria Brandel-kursen nästa vecka så att jag då kan ta tips. Hugo lattjar bara på. Vi gör vad vi känner för för stunden. Ibland blir det fritt följ, väldigt ofta blir det rutor och fjärr och sådant. Inom jakten ska jag tänka om. Jag måste grundträna mer ordentligt, annars blir det antingen bajsdåligt eller "konflikter". Så nu i vinter ska vi verkligen försöka få till ett superbra gripande med tydlig förståelse för ett aktivt fasthållande :)
 
Kompisar ♥
1 Ida Tallhed:

skriven

Hejsan, jag har precis startat en hundgrupp på facebook i syfte för att skratta tillsammans åt våra hundars roliga upptåg och uttryck ;)

Gruppen heter HundHumor och ska helt enkelt vara just humor. Vi delar med oss av våra hysteriskt roliga och knasiga hund-bilder och kanske någon pinsam eller rolig grej som våra/andras hundar gjort..

Gå gärna med du också, och dela gärna gruppen så vi får bli fler och därför får skratta mer ;)

HundHumor - En rolig hund förlänger livet.
https://www.facebook.com/groups/1016989391668743/?fref=ts

(ursäkta om du ogillar sånna här kommentarer)

Kommentera här: