Känner mig hedrad

Till att börja med så har jag blivit tillfrågad att visa upp lydnad i "klubbens namn" om någon vecka. Sjukt kul och ärofyllt! Dessutom har jag blivit handplockad till en grupp för elitsatsning inom lydnad, bruks och liknande. Vi är hittills 8 personer i den gruppen som gruppskaparen verkar ha valt med stor omsorg. Otroligt kul att ha blivit tillfrågad, och jag tackade såklart "ja". 😊 mer info om det senare. 


Fick ikväll frågan vad jag har tänkt träna med Härja i närtid. 
"Ordentligare förståelse i omvända lockandet, stadga, nostargetfrys, kunna stanna kvar och lite sådant. Eventuellt har jag tänkt lära henne 'sitt', 'ligg' och 'stå' på kommando också, men det är inte prio😊" är något i stil med mitt svar. I samma veva jag säger det där (främst det sista) så inser jag vilken otrolig skillnad det är på mig som hundtränare och mitt tankesätt nu och för 3 år sedan, då Hugo var valp. Hugo kunde vacker tass, sitt, ligg, stanna kvar, backa, hakan i backen, avlämning av dummy, klossen, kommandot "fot" och liknande på kommando i samma ålder. Men än idag tragglar vi med "allt det andra". Ja, allt det andra som är så himla mycket viktigare för att få det att hålla i längden ut på tävlingsplanen. För om man inte tar sig dit spelar det ingen roll hur raka sitten är, hur fin fotpositionen är hemma på gården, hur läggandena ser ut osv osv. 

Kom just över denna fras på en blogg: "Har man lyckats få hunden att tänka samarbete innan man börjar träna teknik så blir den fortsatta träningen så mycket lättare och roligare." 
och så är det verkligen. Grunden är grunden, och det är så värdefullt att lägga en stabil och bra grund att stå på. Inte bara i samarbetedelen, utan även i "allt annat". Då är momentinlärningen plättlätt i jämförelse! 

Som synes på bilden ovan har vi nu varit på både kurs och föreläsning av Maria Brandel. Shit vad bra hon är! På alla sätt och vis. Mer om det och massa annat kul en annan dag. Men den som vill följa våra mer dagliga uppdateringar får gärna skriva in "Hundar med stort H" i sökrutan på Facebook och trycka på gilla-knappen. Där är uppdateringarna mer regel än undantag. 😊


Kommentera här: