Abstinens

Jag har verkligen tävlingsabstinens nu! Jag läser så många peppande och inspirerande bloggar nu och alla är tävlar till höger och vänster. Denna abstinens går tyvärr inte hand i hand med att jag har en tung period i skolan nu de närmaste 2 veckorna. Men sen blir det jullov i en månad..! Då jäklar ska vi träna rumpan av oss! 
 
 
Härja har påbörjat inlärningen av ställande under gång. Det och min tävlingsabstinens gjorde att jag började fundera lite på momenten som kommer i klass 1, så här kommer en momentinventering:
 
Platsliggning: Påbörjat. Jag ser massa fina tendenser. Hon har bra uppgiftstänk och har hittills inte visat att hon tycker att det är jobbigt, vill komma till mig eller liknande. Hon är ju väldigt obrydd i allt som sker runt i kring henne också. 
Plan:
  • Träna massor. Försöka träna en platsliggning om dagen på nya ställen hela tiden.
  • Först få ut tiden och sedan avståndet. Inte skynda fram, då jag vill ha en trygg platsliggning och då tror jag att det är viktigt att det får ta tid! 
  • Lära in hakan i backen.
  • Sist, och minst, lära in uppsitten. 

Tandvisning: Inte ens påbörjad. Dock ej orolig över momentet...
Plan:
  • Börja träna själv, sittandes framför. 
  • När hon kan sitta i utgångsposition: träna med annat folk. 

Linförighet: Väl påbörjad. Detta moment har jag faktiskt klurat endel med på senaste. Från början bestämde jag ju mig för att jag ville ha en rätt lugn känsla (lite bc-stuk, om ni förstår vad jag menar?) för att jag var rädd att om jag hype:ade det för mycket skulle attityden spruta ut genom öron, ögon och kakintag ;) MEN nu i takt med att min bild av Härja som träningsindivid har ändrats så har jag också ändrat tanke. Hon tänker väldigt mycket, och har inte alls så nära till ljud eller "överspelthet" som jag från början tänkte mig. Hon är mycket mer samlad än vad min bild från början var. Så nu har jag istället försökt bygga attityd och lite skutt och glädje, bara för att det ser ju så lajbans ut! ;)
 
Jag har även märkt att hon läser av mig som en öppen bok. Om jag tar långa steg rätt sakta så går hon bc-stuk:igt, om jag tar kortare lite studsigare steg så är hon som en studsboll. ;)
 
Plan:
  • Inte sträva efter ett perfekt fotgående inför denna kommande säsong, det får komma med tiden...
  • Bygga attityd och inte peta jätte jätte mycket i position. 
  • Få ut längden...!
  • Lära in halter (påbörjat)
  • Lära in språngmarsch (påbörjat)

Läggande under gång: Väl påbörjad. Bra läggande, mycket mycket bra stadga och överträning i den. Detta har dock mest tränats i baklängesmarsch och bara testats lite i fotgåendet. 
Plan: 
  • Vänta med att träna i fotgåendet tills jag känner mig mer nöjd över fotgåendet. Tills dess nöta på tills jag får det helt som jag vill ha det i baklängesmarsch. 
  • Träna in uppsittet (inte påbörjat, och det väntar jag med till sist). 

Inkallning: Påbörjad. Här har vi stött på lite trubbel faktiskt. Damen har väldigt bra stadga (för att matten trodde att hon skulle ha dålig, så det har tränats flitigt på ;)) och blir lite osäker när jag kallar in - "är detta verkligen rätt?" och liksom smyger de första stegen. Hon får lite crappy känsla av det... Inte så att hon blir låg och vill sluta träna, utan mer som att hon verkligen inte vet vad hon ska göra. Hon tar dessutom åt sig av att utebliven belöning, som sagt inte så att hon blir låg, men man ser verkligen att hon inte gillar att hon inte gjorde rätt och blir väldigt väldigt fundersam. Men jag tror att det är en grej som hör ihop med orutinen, och det är absolut inget problem egentligen. Dessutom tror jag att det hör ihop med att Hugo verkligen inte tar åt sig av att göra fel (alldeles för lite kanske? ;)) och då handlar det även om orutin för mig såklart. Så mest troligt är det inte ens så att hon "tar åt sig" - bara med mina mått mätt. ;) Det gäller bara för mig att tillrättalägga träningen bättre. 
Plan:
  • Träna utan att lämna henne i sittande. Med någon som håller i henne. 
  • För ett tag hellre hype:a inkallningsdelen jätte mycket så att vi får problem med stadgan, och sedan ta tag i stadgan igen. Jag vill ha hon galen! ;) 
  • Träna ingången (Påbörjad).

Ställande under gång: Påbörjad. 
Plan: 
  • Träna mer under baklängesmarsch. 
  • Få till ett mer distinkt ställande. 
  • Överträna stadgan. 
  • Upp(ned)sitt. 

Apportering: Inte påbörjad. 
Plan: 
  • Träna med olika föremål så som skedar, slangar, tygtrasor mm mm. 
  • Introducera sedan apporten och träna väldigt ordentligt på:
  1. ett distinkt gripande (påbörjat)
  2. fasthållande utan tugg 
  3. överträna fasthållandet
  4. loss (mycket bra påbörjat).

Hopp: Inte påbörjad. 
Plan: 
  • Eventuellt börja träna med en planka bara. Men jag tror att vi sparar detta till sist ändå :) 
 

 
Rent generellt vill jag vara jättenoga med:
  • Tävlingsträningen (helhet, fokus, störningsträning, miljöträning, kommendering, inget ljudande, kedjning, attityd mm mm). Det ska vara en fest att tävla!!!
  • Platsliggningen. No words needed. 
  • Bra ordförståelse.
  • RAKA och SNABBA halter och ingångar. Det värsta som finns i domarprotokollet är ju "SS" - för om det dyker upp en gång så dyker det upp överallt... dyr historia! Så det är verkligen värt att grunda ordentligt!  

Och mindre noga med:
  • Position i linförigheten. Det får komma senare/med tiden. 
  • Att hon sitter superfint och stel i tandvisningen. Om hon vill vara glad (vilket hon kommer vara) så tänker jag inte dämpa det. 
  • Transporter. Det får vi bygga med tiden/känna oss fram vad som passar oss. 
En spännande framtid väntar! :D 
 
 

Kommentera här: