1 Sophie Ljunggren:

skriven

Åh vad roligt med Maria Brandel, håller tummarna för att hon kommer neråt Småland/Skåne någon gång :)

Svar: Tack så mycket! Ja hon är superfin min Texa :) Kunde inte önskat mig mer.

Åh vad roligt med aussie, jag satt och väntade som dig för ett år sedan! Texa föddes 6 april så snart blir hon ett år.

Precis, jag försöker tänka så också - hundträningen går ju ut på att lära hunden saker, inte att hunden bara kan allting hela tiden :) Motgångar är till för att övervinnas. Texa är ung och det glömmer jag ofta bort - och ställer för höga krav på oss båda två. Det måste vi sluta med och ta det i vår egen takt :) Man skulle haft en inbyggd kamera i hjärnan så skulle många problem försvinna.

Har du och din Hugo tävlat något? Vad har ni för planer 2015? :)

Svar: Ja, HUR KUL SOM HELST! och förhoppningsvis är jag liksom med valp då också, så väldigt passande! :D :D

Jag gillar verkligen hur du tänker!

Hugo har tävlat appellen en gång med 10-10 på spåret men sedan valde jag att bryta lydnaden då det var omänskligt (ohundigt 😉😁) varmt ute och han var låg och tyckte det var jobbigt... Tråkigt, men också en lärdom ;)

Sen har vi tävlat lydnadsettan 3 gånger. Första gången hösten 2013 anmälde jag och bestämde mig för att inte lägga platsen, utan vi skulle bara träna på att tävla. Inga poäng på platsen, samt ett sopat ställande gav oss inge mer än ett noll-pris, men desto mer lärdomar (igen 😉) och blodad tand för tävling!

Sedan i maj 2014 tävlade vi igen. Då gick platsen mycket bra, men både ställande och läggande strulade, även apporten, så då fick vi 130 poäng-någonting (små marginaler i klass 1), minns inte riktigt... Haha! Men poängen var inte viktigast där heller :)

Sedan i juli (dagen efter brukstävlingen) fick vi vårt första förstapris på 168 poäng. Äntligen! :D

Utöver det har vi tävlat rallylydnad med blandade resultat och känslor för hur jag gillar sporten eller inte... Ett kvalificerande resultat har vi i alla fall i rallylydnad nybörjarklass.

Viltspåret klarade vi anlaget på första försöket och planerar nu att försöka oss på championatet i sommar :)

Det låter kanske väldigt mycket "ros:ande" och framgångar här, men jag har verkligen fått slita för detta. Mycket blod, svett och tårar har krävts under vår resa. Hugo har svårt för andra hundar och tycker miljön är jobbig. Ett tråkigt och grymt svårt problem. Men jag vägrar att låta det vara ett problem och vi kryper långsamt framåt i myrsteg ur problemet.

2015 blir ett "viloår" för Hugo.
Vi siktar på viltspårschampionatet.
Men i lydnaden ska jag MAX starta lydnadsklass 2 EN gång. Varför jag resonerar så är för att jag vet att det kommer ta tvärstopp i klass 3 om vi lyckas med klass 2 nu. Jag vill "ha kvar" klass 2 tills tävlingsmiljön känns lättare och klaffar bättre.
I appellen är målet ändå uppflytt. Han är riktigt duktig spårmässigt, och en lång bruksdag passar Hugos stress kring miljön riktigt bra. En lydnadstävling är mycket "stressigare" än en bruksdag. En bruksdag gynnar honom snarare och visar honom att det är lugnt och "ingen fara". Så appellen ska vi nog ändå försöka oss på.

Hur ser era mål ut? :)
Julia Åström

2 Sophie Ljunggren:

skriven

Det är ju lite det som är tjusningen med hundsport - att det är blod, svett och tårar :) Annars hade man ju inte blivit så glad för dessa framgångarna!

Bra mål ni har tycker jag. Jag har ingen erfarenhet av varken viltspår, appell eller rallylydnad :P

Med Texa är mitt mål under 2015 att starta lydnadsklass 1 och eventuellt hopp- och agilityklass 1. Vi ska börja en nybörjarkurs i agility på måndag så får vi se om det är en sport som passar Texa och hur snabblärd hon är :)

Jag har även en liten blandras tik som jag ska starta första officiella agilitytävlingen den 18 april :)

Svar: Visst är det så! Men vissa problem är ju verkligen bajs-tråkiga. Men när man väl har dem är det enda man kan göra att "fortsätta simma" och försöka ta sig ur dem tillsammans :)
Kul med era mål! Jag kan faktiskt också tänka mig att gå någon agilitykurs med valpen (inte när hon är valp såklart, haha), bara för att få testa någonting nytt! :D
Julia Åström

Kommentera här: