Godisbelöningar och belöningsplaceringar

Jag har nu de senaste veckorna börjat med att utveckla godisbelöningarna. Det blev väldigt lägligt, då Härja har haft lite ont i munnen och inte varit lika intensiv som vanligt i leken. Då har jag inte velat "förstöra" leken, utan istället lagt den åt sidan. Samtidigt vill jag ju ha verktyg även i godisbelöningarna som kan ge alltifrån en lugn och harmonisk känsla till en helgalen belöning. Att få känslan lika galen som lek är väl inte möjligt, men jag anser att godis är en sådan smart belöning när man vill få in många repetitioner och vill få ett bra flyt.
 
 
 
Bollkast eller kamp kan både ta lite väl mycket energi ibland men även göra att hunden inte lika lätt minns vad vi nyss gjorde på grund av en sådan häftig och långvarig belöning. Förstå mig rätt, oftast vill jag ju ha en sådan stor och häftig belöning, men ibland ändå inte. Långvariga, häftiga, stora belöningar är kanske inte önskvärt när man vill ha en övning med mer flyt för att på så kort tid som möjligt få så många rätta utföranden som möjligt. Varje gång jag vill ha detta flyt vill jag kanske inte ha en lugn hund heller... Därav utveckligen åt det mer intensiva hållet!
 
Vi har experimenterat med detta tidigare - med tips från fenomenala Ulrika i vår elitsatsningsgrupp. Härja såg då ut som ett frågetecken, haha, så vi fick bygga vidare för att komma fram till vad som kan tänkas göra henne mer alert även i godisätande. Detta har fungerat bra, även att kasta godis och tävla om vem som hinner först. Kul, tycker vi båda! Jag har både snubblat och sträckt mig. Det gäller att leva sig in i sina belöningar ju, och den som bromsar förlorar ;)
 
 
I alla fall så är summa sumarum av mina tankar kring intensiva effektiva godisbelöningar att jag vill att hunden snabbt slänger sig över godisen och nästan i själva "slänga sig över godiset"-agerandet också är påväg tillbaka för ny repetition. Jag vill inte ha något nosande, jag vill inte ha något såsande eller "tidsfördrivande" lugnagerande överhuvudtaget. Detta visar Härja rätt bra - hur jag vill ha det - i filmen. 
 
Nu såhär i efterhand har jag kommit fram till, med lite hjälp :P ;), att det i filmen ovan kanske inte var den mest fenomenala belöningsplaceringen i fotgåendet just, som får mig på tankarna som jag tidigare har varit och nosat på - att alltid alltid alltid belöna vid höften rakt uppifrån (typ armhålan). Detta är också ett tips från Ulrika som jag har hört förut men som jag uppenbarligen behöver bli påmind om. Detta är då för att hunden aldrig ska behöva fundera på något annat än position och min höft och axel/armhåla. Den ska aldrig ha någon tanke påväg ut ur position - därför är det också dumt att belöningsplacera någon annanstans. Istället kan man göra så att man alltid belönar som tänkt, och sedan själv stiger ur fotpositionen, slänger en boll, godisbelönar intensivt eller liknande. Två flugor i en smäll!   

Kommentera här: