Årskrönika 2016, första halvan

Året började med att jag inte riktigt hittade energin för hundträningen och fick avsäga mig att vara med i den härliga högt satsande träningsgruppen vi hade. Såhär kände jag och formulerade mig kring det:

"Jag har haft en extrem motivationstorka i januari. Jag betalade exempelvis in hela summan för januari månad till träningslokalen men har inte varit en enda gång. Jag hoppade av elitsatsningsgruppen Next Level. Ett väldigt tråkigt beslut, men jag kände att det tyvärr inte riktigt passade mig och mitt liv just nu. Jag kände mig mer stressad över att hinna dit än glädje över att vara där tyvärr. Det byggdes en ångestklump i magen. Jag har haft och har väldigt mycket i skolan, och att då samtidigt pendla exakt samma sträcka som jag har till skolan (4 mil) tillbaka några timmar efter att jag just kommit hem från den sträckan blev för jobbigt. Jag trodde inte det om mig själv, men ibland måste man dra ned nödbromsen och reflektera. Synd, för jag tycker om tjejerna jätte mycket. Men förhoppningsvis kommer jag kunna träna med dem framöver också, både lydnad, spår och sök, och jag ska ju exempelvis gå kurs för Eva som börjar om en vecka. Det ser jag fram emot jätte mycket! Men just nu vill jag inte ingå i någon studiecirkel överhuvudtaget. Jag har tänkt freebasea, träna när det passar och känna att ingen saknar mig om jag väljer att stanna hemma. Tråkigt, för jag är och har alltid varit en lagspelare, men nu måste det bli så en stund. "
 
Vi gick i alla fall kurs för Siv Svendsen uppe i Kiruna hos Cari. Jag fyllde år en av dagarna, så Cari bjöd på tårta och efteråt for vi och spanade på Ice Hotel. En mycket rolig kurs och ett par trevliga dagar!

Här kommer bilder jag aldrig visade i bloggen tidigare.
 
 
Filmer från Siv Svendsen-kursen som aldrig heller visades i bloggen :)
Observera att vi hade högeringångar ända fram till typ i juli, då jag fick för mig att "ne jag måste byta", typiskt mig ;)
 
 
Härja ställdes sedan ut på en inofficiell utställning här i stan, mest för miljö- och hanteringsträning. Jag hade helt glömt bort att träna på att trava så Härja studsade fram typ 33 gånger på två varv och jag såg ut som en "hej kom och hjälp mig". Härja var i alla fall inte alls störd av omgivningen eller tyckte att hanteringen var jobbig, så vi får väl bjuda på det där utskämmandet och vara nöjda över att vi fick ut det vi ville av dagen ändå :) Men, jag kommer INTE göra om det ;) Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me ;)
HP och följande kritik: "Bra prop. mellan höjd och längd. Nospartiet måste bli kraftigare i förhållande till huvud. Väl ansatta öron, bra hals, normalt vinklad fram, tillr. bak. Bra kroppsform och volym, väl ansatt svans som bärs ganska högt i rörelse, tillr. steglängd. Ännu ostabil fram. Bra päls!" 
Vi hade sedan viktigare saker för oss än att stanna till finalen :)
 
Många mysiga promenader blev det:

 
Och mycket plugg, Härja ville vara med och plugga såklart ;)
 
 
Vi kom igång lite mer med träningen, men tränade mest för oss själva. Här i början av rutinlärningen:
 
 
 
 Och här med inlärning av snabba gripanden och fart med apporten. En träning vi nu måste återuppta, men hittills i år har Härja fått 10p i lydnadsklass 2 på apporten och 10p-10p i appellen. Helt klart ett favomoment för oss!

 

Snabbare än ⚡️ Lite förbannad på apportbocken också tydligen 😂🐀💨

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Feb 27, 2016 kl. 1:52 PST

 

Hugo fyllde 4 år den 3 mars. Det firades såklart med tårta!
 

Hundarna får såklart tårta till middag idag 🍰🎈#födelsedagshund #Hugo4år #födelsedagskalas

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Mar 1, 2016 kl. 10:06 PST

 
 
Vårsolen kom och så kom alla energi också. Vi tränade väldigt mycket med Emelie och Astro och jag lärde känna Linnea B, Lina och Linnea A. Många timmar spenderades ute i vårsolen. Anna och Devin kom på besök, likaså Cari flera gånger för att hålla kurser så vi tränade både inomhus och utomhus vid ett par tillfällen i Luleå. Linnea och Härjas kullsyster Ämper kom och tränade i Luleå med oss en dag också. En väldigt trevlig period.
Inlärningen av platsliggning tog fart på riktigt. Gud vad jag har slitit mitt hår i det momentet i början. Hon kom, kom, kom igen. Hon och Cola, var tredje sekund var ungefär. Det kan inte ha sett klokt ut. Men sedan när poletten trillade ner så har det fungerat klockrent utan minsta antydan till stress, otrivsel eller liknande. Det behövdes nog kanske helt enkelt i början för att hon skulle förstå vad momentet egentligen gick ut på.
 
Vi tog adjö av vår inomhuslokal Pluto. Här hade vi precis börjat träna in saktadelen i framåtsändandet. Någonting vi har som vinterprojekt att bygga vidare på nu :)
 
 
 
I maj "debuterade" vi på Luleå HUs inofficiella lydnadstävling. Det gick inte så bra, haha. Hon var lite fundersam i fotgåendet. Hon ställde sig upp på läggandet under gång. Vi stod över apporten och platsliggningen. Men det var kul att vara igång!
 
Vi gick en introduktionsdag i vallning i Piteå med Linnea D och Ämper, Linnea A och Prim och en kompis till Linnea D. Det var kul att se! Härja var vänligt inställd fastän hon inte alls fattade vad fasen det där var för djur. Det hade varit kul att testa valla lite mer under nästa år, men det är nog ingenting vi har tänkt hålla på med i någon större utrsträckning.
 
 

Idag har vi varit på en introkursdag i vallning med tre andra aussie-ekipage. Härja har aldrig sett ett får i hela hennes liv förut. Hur hon tacklade det? "Åh vatten, mums... OJ HEJ? Vem är ni? Vad är ni? Jag är i alla fall snäll" 💓 Ja det är hon verkligen, en glad liten snällis som varken vill eller tror något ont om någon eller något. En väldigt lättsam, om än ibland kanske lite väl naiv livsåskådning... för nä Härja, alla är faktiskt inte snälla tillbaka alltid 😅😅 Nå ja. Kul att testa valla! Extra kul att instruktören sa att hon blev positivt överraskade av vårt lilla aussiegäng. Vallning är nog inget vi har tänkt syssla med allt för ofta, men kul att prova på lite! 🐑💛

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Maj 15, 2016 kl. 2:12 PDT

 
 
I maj umgicks vi mycket med Emelie och Astro som alltid har med sig kameran i högsta hugg ♥
 
 

Alltså, "helan och halvan". 29 kgs-helan och 14 kgs-halvan. 😂👫💕 #HärjaOchAstroPåÄventyr

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Maj 22, 2016 kl. 2:26 PDT

 
 
Vi tävlingstränade på Bodens Brukshundklubb:
 
 
Vi började träna sök igen för säsongen och satte ihop ett bra sökgäng. Vi spårade en hel del och jag märkte ännu mer vilken jäkla spårhund denna Härja är och kommer bli!
 

 

Jag behöver träna linhantering, Härja behöver träna vinklar. Härja skötte sin del bra, kul att se att hon verkligen spårade sig genom dessa vinklar!! 💪🏻👊🏻 hur gick det för mig med min del av träningen? 💁🏼😂 skämt åsido, måste sluta filma själv... Linhanteringen som i vanliga fall är dålig var obefintlig ikväll. Jag till och med tappade linan. Svårt att hålla med en hand, men framför allt att kolla på telefonen samtidigt 😂 från och med nu har jag filmförbud 💁🏼 Hugo är så långsam men samtidigt sååå säker. Spårandet är verkligen hans grej, han tar det på fullaste fullaste allvar. Synd att det inte går att tävla i bara personspår. 🐷💕 #HejaHärja #HejaHugo #personspår #bruksprov #bruksspår #australianshepherd #tollare #nsdtr #novascotiaducktollingretriever

Ett filmklipp publicerat av Julia Åström (@juastrom) Jun 19, 2016 kl. 3:52 PDT

 
 
Vi startade sedan också lydnadsklass 1 officiellt i Juni i Boden när Härja var 13 månader gammal. Debuten resulterade i tredje pallplats och förstapris med uppflytt. Jag valde då att stryka mig från nästa helgs tävling och bara njuta över vår debut. Vi for några dagar efter och hälsade på hos Cari där vi tävlingstränade lydnadsklass 2, tränade, spårade mm.
 
 
 
Det var första delen av 2016! Så roligt vi hade!

Kommentera här: