Bra start på 2016

Jag måste bli bättre på att blogga. Jag själv inspireras ju till 1000 av de som bloggar om sin träning varje dag. Inte bara bloggar när de har något spektakulärt att säga om vad de fick för poäng i någon klass. Det är den vardagliga träningen som fascinerar mig.
Ikväll och tidigare i veckan har vi tränat i ett parkeringshus. Långt ifrån ultimat underlag, men någon gång då och då när det är för halt att vara utomhus tycker jag att det är okej. Speciellt när vi inte körde nå mycket spring eller så. 

Härja fick köra inkallning med fokus på störning och överträning i stadgan. Sedan detaljpill i ingången/avslutet. Efter det körde vi "runda" men bara mer ca 2-3 meter från stolpen. Tandvisning, platsliggning och en övning för avståndsarbete körde vi också. Det sistnämnda fick jag tips av ifrån Brukshunden (Jenny Wibäck tror jag det var). Övningen går ut på att man kastar godis till hunden när den står på avstånd ifrån en. Man pepprar på med godisbit efter godisbit, till slut får hunden en förväntan på att det borde komma en till. När den då börjar visa tendens till att inte söka sig mot föraren, utan istället står kvar så ger man hunden ett kommando, exemplevis "ligg". En bra grundövning för avståndsarbete :) 

Platsliggningen börjar ta riktigt bra form. Nu går jag in tävlingsmässigt med fot-kommando och kommenderar ner i ligg från utgångsposition. Avståndet är fortfarande kort, men tiden börjar bli upp emot 1,5 minut med viss belöning. Än så länge har jag inte lagt in hakan i backen i denna träning utan försöker träna det separat. 

På söndag åker vi med Team Next Level till Piteå för en heldag. Hugo, som fortfarande har tratt och koppelvila, ska få köra nosework och miljöträning medan Härja ska få köra passivitetsträning och lydnad. Det blir spännande och kul! 




Kommentera här: