Härjas första fysioterapeut-besök

I måndags slog jag äntligen slag i saken och besökte Tomas på Fysiopet för vår första fysioterapeutbehandling. Min plan är att gå till honom regelbundet och vid behov. Om allt står rätt till kanske det blir var 4-5 månad, om det är någonting som verkligen behöver hållas koll på så får det bli oftare än så. Tomas huserar i vanliga fall i Umeå (tidigare i Boden) men är i Boden en gång i månaden, så det blir perfekt ju! Jag vill verkligen ha en fysioterapeut som jag kan gå till regelbundet, som har koll på just Härja. Tomas är ju dessutom känd för att vara den bästa i sitt område, så det känns som ett mycket mycket bra val! Här är vi i trygga händer minsann.
 
Härja studsade som vanligt, glad i hågen, in i behandlingsrummet och tyckte att allt var väldigt lattjo lajbans. Hon fick all uppmärksamhet liksom. Hon hade lite svårare med att ligga still och med tanke på hur hon såg ut när hon mest låg och flåsade hela tiden så kanske hon tyckte att det var lite halv-jobbigt egentligen. Men hon vill ju alltid bara vara snäll och lydig så hon låg där stilla och lät Tomas klämma, känna och behandla med någon djupvågsbehandlings-apparat. Till och med Tomas själv blev förvånad över hur stilla hon låg då. Jag citerar "sådana här pigga små varelser brukar liksom flyga upp när man kommer med den här apparaten". Haha... Men hon var så snäll så. Tomas tyckte att allting såg väldigt fint ut, inga problem. Jämnt musklad, jätte fin i rygg och bog. Hon var lite lite mer spänd på höger sida i bak- och frambenen, så jag har fått tydliga anvisningar om var och om hur jag ska massera där. Han tyckte dock inte att det var någon större fara, men en liten sådan där "hålla koll på".
 
Vi blev "ordinerade" massage varannan dag i 15 minuter och simning 3 gånger i veckan med 2x2 min intervaller, som vi sedan kan öka med att vilan blir vattentrask och så småningom även 3x3 min intervaller. Nu väntar vi bara på löpen (som vi har väntat på sedan mars) och sedan oavsett röntgenresultat planerar jag ett återbesök i oktober någon gång. Sådana här besök är verkligen så mycket viktigare än röntgenresultat, en bokstav på ett papper som säger mer om aveln än om den faktiska statusen på hunden. Folk verkar heller inte förstå att HD/ED-resultat är en sådan liten del av hundens fysiska välbefinnande. Med det sagt menar jag inte att problemen de kan ställa till är små, men att folk inte tänker på alla känningar, sträckningar, spänningar, inflammationer, snedbelastningar, stukningar, frakturer mm mm mm som hundarna kan utsättas för varje dag... och att en friröntgning där på något sätt betyder att det är frid och fröjd i resten av hundens liv, eller tvärtom... Jaja nog om det. Det får bli ett inlägg någon annan gång ;)
 
Med andra ord ett bra besök. Jag trodde helt klart att hon skulle få fler "anmärkningar" med tanke på vilken virvelvind hon är genom livet :)
 
Att bada älskar vi alla tre. Eller jag föredrar att doppa tårna mest ;)
 
 
Backträning! Kul med fysträning ju!
 
 

Kommentera här: