När den "nödvändigt onda" akilleshällen blir ett driv

Till att börja med så kan jag berätta att min lilla 14 månaders valp har börjat löpa för första gången. Jag märkte ingenting förrän hon gick lite före Hugo uppför i trapphuset och han liksom fick "nys" om att hon luktade gott och då fastnade med nosen i hennes lilla rumpa. Jag kollade såklart med lite papper och jajamen, hon hade börjat löpa! Jag har ju väntat på den här löpen ordentligt sedan i mars, och egentligen sedan innan dess. Hon har liksom blivit kollad i rumpan extremt otaligt många gånger. Jag har till och med börjat fundera om hon är uppsvullen och löper tyst, men nu när jag har sett hur jävla uppsvullen de blir så förstår jag "det går inte att missa". Jaja, hög nivå på det här inlägget.... ;)
 
Vi har tränat på med både spår och lydnad. I lydnaden har jag siktat mycket på fotgåendet, kommendering, nedläggande och uppsitt och avsluten i apporteringen. Nu missar ju vi vår tävling i juli pga löpen, men det gör ingenting. Vi missar istället inte MH:t och tävlingarna i sensommar/höst, så det blir bra!
 
I fotgåendet har jag hittat så många bra verktyg, verkligen! Jag har bollat ideer med Emelie (som har ett förstklassigt fotgående!!) jätte mycket så nu känns fotgåendet inte bara som ett nödvändigt ont utan väldigt kul. Jag har äntligen insett att jag börjar gå som på "söndagspromenader" under kommendering och går med en helt annan stil när vi tränar detaljer. Nu har vi rättat till det och det har redan blivit så mycket bättre! Så kul! Hon går även endel på kommendering som också syns lite i filmen under. Men jäklar vad svängar och starter har blivit mycket bättre! Så jäkla kul att träna fotgående just nu!!!
 
 
Saker som jag har märkt att vi/jag måste förbättra:
  • Jag måste hålla mina linjer bättre. Jag är lite högerstyrd i raksträckorna och då blir det bara ännu lättare för Härja att tappa eftersom att jag försvinner ifrån henne...
  • Höger helt om är så mycket snyggare än vänster helt om!
  • Tänk "fotgående" under kommendering, älga inte bara på.
  • Förbered mer med kroppen inför svängar
  • Träna också på att inte lyssna på kommenderingen!!
Jag gillar flowet. Hon har attityd men är samlad. Tyvärr, för att vara helt jävla ärlig, så ser ju ett 2 cm tapp/pendling i fotgåendet med en liten hund som Härja mycket kraftigare ut än 2 cm på en dubbelt så stor hund. Så är det ju. Men vi kämpar på med mantrat att Rom inte byggdes på en dag.
 
Vi har kollat på SM ;)
 
Jag är sjukt laddad för en framtida start i appellklass spår. Budföringen börjar bli riktigt fin. Fart utav bara helvete och en god förståelse vad hon ska göra ut till mottagaren, sedan på kommandot "marsch" tillbaka förstår hon inte riktigt vad hon ska göra. Konstigt, om än lyxigt, problem i frågan haha... ;)
 
Ikväll ska vi träna mer med Emelie, Linnea och Magda. Jag planerar att köra fotgående - både ett pass med detaljer och ett pass med kommendering. Budföring med långt avstånd, nedlägg och uppsitt och framförgående. Det blir kul!
 

Kommentera här: