Bloggtorka, kurs i Kiruna, sök, pilatesboll, fysträning m.m

Ni är ändå 5-10 st som tittar in här varje dag, trots avsaknad av inlägg. Jag måste skärpa mig, jag vet ju att jag älskar att samla allt i bloggen och gå tillbaka och titta på det senare... Kom igen, Julia...
 
Nå ja. Den senaste tiden har vi tagit lite träningspaus. Vi tränar fortfarande, men inte lika mycket. På sommaren blir det ju liksom organiserad träning med träningskompisar varje dag. Nu blir det ett organiserat lydnadspass med träningskompisar ca en gång i veckan bara. Vi lägger i lydnaden helt och hållt fokus på brukset med mycket träning på ingång vid sidan, fotgåendet och främst där mitt sätt att gå utan DKn.
 

Vi kollar även mycket på hoppet med belöningsförväntan utåt, apporteringens frontingång, krypet, inkallning med ställande där jag håller på att leka fram ett ställande på lite olika sätt, budföring och främst där skicket från mottagare tillbaka till mig (där får hon för sig att springa ett varv runt mottagaren med högeringång på "marsch" istället för att springa tillbaka. Alltså, hon har så mycket idéer, skrattar ihjäl mig). Under vintern ska jag även träna mycket på framåtsändandet och försöka få ihop sakta delen med att springa ut till en targetplatta och låsa blicken framåt (vilket vi måste träna in separat först såklart), framförgåendet ska fan bli bra till lägre klass... Där har jag en plan om att "bara" träna som saktadelen i framåtsändande + ett kommando för att gå ut i kopplets längd. Jaja, vi får se, men det får bli vinterprojekt.
 
Foto: Jennie Nilsson
 
Vi har sedan senast hunnit gå kurs i Kiruna för Cari. Där blev jag påmind om vikten av kedjeträning. Så nu försöker jag och Lina alltid att köra en av övningarna A-B,B-C osv, baklängskedjning eller "one by one" i början av varje pass. Det handlar inte om att hunden ska bli bra på just det man kedjar där egentligen, utan att man gör hunden mogen i kedjetänket. Det passar oss väldigt bra att köra det i vinter. Jag tror att det är en väldigt klok och viktig grundträning av kedjetänkandet. :)

Utöver det kollade vi mycket på krypet, där jag nu har en plan för att sakta ner, behålla tekniken, ta in henne vid sidan och där bara ta ett steg i taget och belöningsplacera bakom min vänstra vad. Krypet måste verkligen få ta tid, om man får panik och slänger ihop det tror jag man ångrar sig resten av tävlingskarriären, och det är svårt att göra om...
 
Vi tränar mycket att söka fotgåendeposition med tips från kursen. Jag känner lite att vi har en "konflikt" eller "kil" i våra ingångar, och det är oftast där det blir strul inför nästa moment på tävling. Sjukt onödigt. Så nu tränar vi upp förväntan i dem, och att så fort hon inte vet vad hon ska göra så ska hon söka fotgåendeposition. Det fungerar superbra!
 
I söket går det springande fort framåt. Hon har nu börjat skälla ca 20 skall med bra frekvens ute på figurant. Hon har blivit säkrare i hitta-övningarna, och hon verkligen älskar söket! Nu är planen att endast ha figuranter ute på djupet ett tag för att få mer dragning utåt, sedan måste vi köra mer systemövningar egentligen... det var länge sedan. Vi siktar på Lägre klass start i söket hösten 2017, det blir kul! :D
 
 
 

Vi fystränar väldigt mycket nu, på ett helt annat sätt än på sommaren. Nu är det mer organiserat med skritt i blåbärsris, promenader med viktmanschetter, pilatesbollträning varje kväll. På sommaren blir det oftast mer "bara" skogspromenader varje dag och de får springa och gå lite mer som de vill. Nu när vi inte tränar lika mycket lydnad och skogsträning så blir jag duktigare på att planera fysträningen bättre. Både Hugo och Härja kör mycket pilates. Hugo är lite mer försiktig, medan Härja är alldeles för oförsiktig. Med henne måste man hålla i bollen när man friar henne från sin plats när hon har väntat på sin tur. Annars hoppar hon upp på bollen med alla fyra tassar så att hon flyger åt ena hållet, bollen åt andra och all inredning åt ett tredje håll. Så fort hon har landat försöker hon samma sak igen. Hon älskar sin pilatesboll, och hon har inget konsekvenstänkande eller någon som helst förståelse för att man kan göra illa sig... Så det gäller för mig att verkligen bromsa och ha koll på var hon är och var bollen är och att allt sker kontrollerat ;)
 
 
 Här med en balansplatta från Biltema.
 
Det var nog allt för denna gång. Vi har inga direkta planer framför oss, mer än att ta en vecka i taget, fysa mycket, snart röntga höfter, armbågar och rygg, boka besök hos Tomas, träna lydnad lite då och då med mer detaljpill hemma än helhetsträning med träningskompisarna. Så småningom tänker jag även börja spåra hårda spår på parkeringar när snön har kommit för att stanna. Ja, typ så. Vi myser och har det trevligt.

Ha det trevligt ni också... tills nästa gång vi hörs!
 

Kommentera här: